Gdyńska Stocznia Crist buduje prom hybrydowy dla fińskiego armatora. Zwodowała też dwa największe mega bloki budowane w Europie

W połowie 2022 roku Stocznia Crist w Gdyni przekaże fińskiemu armatorowi Finferries nowoczesny, dwustronny, ekologiczny prom hybrydowy. Na jego pokładzie zmieści się 90 samochodów osobowych oraz prawie 380 pasażerów. W tym tygodniu zwodowane zostały też największe mega bloki statków pasażerskich, jakie budowane są obecnie w Europie. 

Najważniejsze roboty zostały już ukończone i w tym tygodniu odbyło się wodowanie jednostki.

– Niedługo rozpoczną się prace wyposażeniowe, a następnie przygotowanie statku do prób na uwięzi oraz prób morskich. Przekazanie jednostki dla armatora zaplanowane jest na pierwszą połowę przyszłego roku – poinformowała Emilia Kulczycka ze Stoczni Crist.


JEDNOSTKA NA BATERIE

Prom hybrydowy dla Finferries będzie zasilany z ładowanych z lądu baterii akumulatorów. Spalinowe agregaty prądotwórcze posłużą jako rezerwowe źródło zasilania jednostki – w warunkach złej pogody bądź dużego nagromadzenia lodu na trasie.

Nowa jednostka będzie miała 100,5 m długości oraz 17,4 m szerokości. Na jej pokładzie zmieści się 90 samochodów osobowych oraz 372 pasażerów. Prom ma być obsługiwany przez trzyosobową załogę.

NAJWIĘKSZE MEGA BLOKI BUDOWANE W EUROPIE

W gdyńskiej stoczni zwodowane zostały także dwa mega bloki dla Francji. – To największe mega bloki statków pasażerskich budowane obecnie w Europie – poinformowała Emilia Kulczycka.

Są w pełni wyposażone w standardzie gotowego statku, a więc w pełni wymalowane, z zamontowanymi urządzeniami i wyposażone we wszelkie instalacje statkowe. – Blok V34 o masie 9,5 tys. ton, wymiarach 142x43m oraz blok M34 o masie blisko 11 tys. ton, wymiarach 171x40m to największe mega bloki statków pasażerskich, jakie są budowane w Europie i najprawdopodobniej na świecie – wyjaśniła Kulczycka.

Mega blok o numerze roboczym V34, który odpłynął już do Francji, to część statku pasażerskiego dla jednego z największych armatorów – firmy MSC. Statek o nazwie MSC Euribia będzie jednym z największych pasażerskich statków na świecie. Będzie to jednostka hybrydowa zasilana na paliwo lekkie (z niską zawartością związków siarki, a więc przyjazne dla środowiska) oraz LNG.

PAP/oprac. tm

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj