Najczęstszym problemem jest rozmiar. Połowa z nas zwracała już towar kupiony w internecie

Ponad połowie Polaków kupujących w sieci zdarzyło się zwrócić kupiony w sklepie internetowym towar – wynika z najnowszego badania na potrzeby raportu z cyklu Polaków Portfel Własny: „Polacy na e-zakupach 2021”. Najczęściej oddajemy ubrania z powodu niewłaściwego rozmiaru.

Jak wynika z badania do raportu poświęconego e-commerce, niemal połowie kupujących w sieci zdarzyło się zwrócić kupiony wcześniej towar do sklepu internetowego raz lub kilka razy (47,4 proc.), a co jedenastemu badanemu (8,7 proc.) – kilkanaście razy. Duża część ankietowanych (43,4 proc.) zadeklarowała, że nigdy tego nie robiła.

Zamówione w sieci towary rzadziej zwracają osoby starsze, w wieku 60-69 lub powyżej 70 lat (odpowiednio: 51,9 i 75,3 proc.), a częściej mieszkające w dużych miastach, powyżej 250 tys. mieszkańców oraz posiadające wyższe wykształcenie – podano.

Ewelina Krzynowy z Santander Consumer Bank wskazała, że większa skłonność do zwrotów w dużych miastach może wiązać się z faktem, że tam proces ten jest o wiele wygodniejszy niż na wsiach lub w małych miejscowościach, bo na każdym kroku możemy spotkać się z szybkimi sposobami na odesłanie zamówionego produktu, np. za pomocą automatu paczkowego.

NAJCZĘŚCIEJ ZWRACAMY UBRANIA

Z badania wynika, że zwracamy najczęściej ubrania i obuwie (kolejno 56,2 proc. i 38,8 proc. wskazań), co może wiązać się z faktem, że poszczególne sklepy różnią się od siebie rozmiarówkami i trudno jest trafić w swoje wymiary. Na następnym miejscu znalazła się elektronika (16,4 proc.), a dalej sprzęt AGD (8,2 proc.) i narzędzia (7,9 proc.), które wyprzedziły RTV o 1 pkt proc. Klienci zwracają również zabawki (5,5 proc.), które nie spełniają oczekiwań.

Jak podali autorzy badania, najczęstszym powodem zwrotów jest niewłaściwy rozmiar lub błędne wymiary zamawianego produktu (55,6 proc.). – Z tego powodu towar odsyłają najczęściej kobiety (71 proc. w porównaniu do 39,9 proc. mężczyzn). Wynikowi temu nie ma się co dziwić, bo to samo badanie wykazało, że częściej od nich kupują one w e-commerce odzież – wskazali.

Co ósmy badany zadeklarował, że powodem zwrotu towaru było to, że jego właściwości lub wygląd nie zgadzały się z opisem na stronie internetowej sklepu (12,4 proc.). Dla prawie 12 proc. ankietowanych powodem zwrotu było uszkodzenie produktu, zaś 7,5 proc. wskazało na złą jakość otrzymanego towaru.

PRZEMYŚLANE ZAKUPY

Z deklaracji respondentów wynika, że przyczyną zwrotów rzadko jest kupowanie bez wcześniejszego namysłu. – Taka postawa dotyczy mniej niż 3 proc. badanych i dowodzi to tego, że Polacy robią raczej przemyślane zakupy i nie poddają się chwili, widząc interesującą ofertę e-sklepu lub propozycję korzystnego rabatu – zaznaczyła ekspertka.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) we wrześniu 2021 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1002 dorosłych Polaków. 

PAP/mrud

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj