Chcemy tak przebudować system dróg w Polsce, aby centra powiatów, stolice gmin czy siedziby danego regionu były miejscami, do których można się łatwo dostać. Tak konstruujemy nie tylko główny szkielet dróg, ale też drogi gminne i powiatowe. Nasza wiarygodność i realność naszych zapowiedzi jest bardzo ważną cechą naszej polityki komunikacyjnej – powiedział premier Mateusz Morawiecki.
Jak powiedział premier, otwarcie komunikacyjne mniejszych miejscowości sprzyja rozwojowi biznesu. Dodał, że komunikacja to sposób na przyciąganie inwestycji, powstawanie nowych przedsiębiorstw i tworzenie nowych miejsc pracy. – Postawiliśmy na to od samego początku. Bardzo ważne jest, aby zbudować nowe drogi gminne i powiatowe, aby miejsca pracy były tworzone nie tylko w wielkich ośrodkach, ale i w mniejszych miejscowościach. I to się dzieje – powiedział premier.
DALSZY ROZWÓJ PROGRAMU DRÓG
Podczas konferencji poświęconej Rządowemu Funduszowi Rozwoju Dróg premier Mateusz Morawiecki podkreślił, że program przynosi efekty w postaci czystszego powietrza, a także bezpiecznej i bardziej komfortowej jazdy. – Chcemy, by nasze drogi były bezpieczne i komfortowe, żeby można było coraz bardziej rozbudowywać infrastrukturę drogową – mówił szef rządu.
Dodał, że więcej dróg i poprawa ich jakości przyczyniają się do tworzenia przez przedsiębiorców nowych miejsc pracy. – Obiecujemy, że będziemy rozwijać nasz program dróg. Tak jak załataliśmy system podatkowy, tak będziemy łatać ten system dróg, które odziedziczyliśmy. Będą one coraz lepsze – zadeklarował premier.
TYSIĄCE KILOMETRÓW, MILIARDY ZŁOTYCH
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował, że w ciągu ostatnich trzech lat przeznaczono 10 mld zł na budowę, rozbudowę lub modernizację 14 tys. dróg samorządowych. – Dotrzymujemy słowa, dotrzymujemy deklaracji i tych obietnic, które składaliśmy przed laty – podkreślał minister.
Nawiązał też do powołania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Samorządowych, czyli „inicjatywy realnego wsparcia samorządów z 2018 r. w przebudowie, modernizacji i budowie dróg gminnych i powiatowych, szczególnie tam, gdzie samorządów nie było stać na to, aby z własnych funduszy przeprowadzić te inwestycje”.
– Wsparcie rządowy w pierwszym roku funkcjonowania programu drogowego wyniosło 6 mld zł, a następnie ponad 3,5 mld zł każdego roku. W pierwszych latach mieliśmy olbrzymie emocje samorządowców, bo nie było wiadomo, które drogi modernizować. Dzisiaj sytuacja się stabilizuje, samorządy planują kolejne modernizacje, kolejne remonty, bo program będzie działał przez kolejne lata. Na przestrzeni 10 lat rząd przeznacza 40 mld zł na dofinansowanie, ze strony samorządów to będzie ok. 30 mld zł. 70 mld zł zaangażowane w polskie drogi gminne, powiatowe. Wspieramy z tego funduszu także część prac na drogach wojewódzkich. To zmienia polską rzeczywistość – ocenił minister.
BEZPIECZNIEJ ZA SIEDEM LAT
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że polskie drogi muszą być bezpieczne. – Robimy wszystko, by takie one były. A za siedem lat będziemy mieli drogi zdecydowanie bezpieczniejsze, nie tylko drogi ekspresowe, autostradowe, ale także drogi municypalne, drogi gminne – stwierdził.
Szef resortu infrastruktury zaznaczył, że środki finansowe przekazywane samorządom na inwestycje będą przeznaczane m.in. „na potrzeby zwykłych Polaków, na potrzeby tych, którzy na co dzień korzystają z naszych dróg”.
PAP/raf