Nowy patrolowiec został odebrany przez Morski Oddział Straży Granicznej – poinformował w sobotę, 23 września na platformie X (dawny Twitter) Mariusz Kamiński, szef Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jednostka będzie służyć głównie na Morzu Bałtyckim.
Kamiński wyjaśnił, że patrolowiec SG-301 może być wykorzystywany między innymi do ujawniania nielegalnych prób przekroczenia morskich granic Unii Europejskiej. Będzie też uczestniczył w akcjach ratowniczych.
SG-301 to pełnomorska jednostka patrolowa OPV (offshore patrol vessel) z nieograniczonym rejonem żeglugi. Według założeń ma wykonywać zadania głównie na Bałtyku, a w razie potrzeby także na Morzu Śródziemnym. Jak podano wcześniej, to największy patrolowiec w morskiej flocie straży granicznej i jedna z najnowocześniejszych pełnomorskich jednostek patrolowych na Bałtyku.
Nowy patrolowiec został już odebrany przez Morski Oddział @Straz_Graniczna. Niedługo będzie służyć na polskich wodach.
SG-301 może być wykorzystywany m. in. do ujawniania nielegalnych prób przekroczenia morskich granic UE, a także uczestniczyć w akcjach ratowniczych. pic.twitter.com/AKQLw2Rhl6
— Mariusz Kamiński (@Kaminski_M_) September 23, 2023
PRZYPŁYNĄŁ NA POCZĄTKU WRZEŚNIA
Nowy patrolowiec na początku września przypłynął z Francji do Polski. Ma blisko 70 m długości, 11,5 m szerokości i zanurzenie około czterech i pół metra. Może wykonywać zadania bez zawijania do portu przez przynajmniej 12 dni z 35 osobami na pokładzie, w tym 20 członkami stałej załogi.
Straż graniczna podpisała umowę na budowę okrętu z francuską stocznią Socareanam w październiku 2020 roku. Budowa rozpoczęła się 25 czerwca 2021 roku, gdy przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal położona została stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej w gdyńskiej stoczni Crist przeprowadzono cięcie blach dla jednostki. Pod koniec czerwca 2022 roku zwodowano kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem, który później trafił do francuskiej stoczni w Calais, gdzie wyposażono jednostkę. Straż graniczna informowała, że wartość zamówienia na budowę i dostawę patrolowca wyniosła blisko 111 milionów złotych. Budowa w 90 proc. jest finansowana z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej, a w pozostałej części z budżetu państwa. Media niedawno informowały o sporze z wykonawcą o ostateczną kwotę za okręt.
ZADANIA PATROLOWCA
Patrolowiec będzie wykorzystywany między innymi do wykrywania prób nielegalnego przekroczenia morskich granic Unii Europejskiej i przeciwdziałania nielegalnej migracji. Będzie też kontrolować morskie transporty odpadów i szkodliwych substancji chemicznych. Oprócz wypełniania wymienionych zadań jednostka może uczestniczyć w akcjach ratowniczych i humanitarnych.
SG-301 ma dwa kontenery z wyposażeniem ratowniczym i dwa szybkie pontony do działań interwencyjnych. Może przyjąć w sumie do 250 rozbitków w części rufowej, a na pokładzie dziobowym ma przestrzeń do ewakuacji medycznej śmigłowcem i operowania dronem.
PAP/MarWer