Krótsze procedury i wywłaszczenia w projekcie o inwestycjach obronnych, w tym Tarczy Wschód

(Fot. gov.pl)

Pilne uproszczenie i usprawnienie budowy inwestycji w zakresie obrony państwa, w tym Tarczy Wschód – to cel przygotowanego przez MON i opublikowanego we wtorek projektu ustawy. Przepisy przewidują m.in. możliwość wywłaszczenia nieruchomości za odszkodowaniem.

Chodzi o projekt ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie potrzeb obronności państwa oraz o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

CHODZI M.IN. O TARCZĘ WSCHÓD

Przepisy są projektowane m.in. z myślą o wykonawcach Tarczy Wschód. Uchwałę w sprawie ustanowienia „Narodowego Programu Odstraszania i Obrony – Tarcza Wschód”, na zrealizowanie którego w latach 2024-2028 przewidziano 10 mld zł, Rada Ministrów przyjęła 10 czerwca. Program zakłada budowę fortyfikacji i naturalnych przeszkód terenowych na odcinku ok. 800 km wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski w województwach pomorskim, warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim i podkarpackim.

W projekcie Tarczę Wschód zaliczono do inwestycji kluczowych. Są one definiowane jako „szczególny katalog strategicznych inwestycji w zakresie obronności państwa realizowanych na terenach zamkniętych” podległych MON.

CZEGO DOTYCZĄ PRZEPISY?

Autorzy przepisów założyli, że minister obrony określi w formie niejawnej decyzji wykaz inwestycji kluczowych wraz z przypisanymi do nich inwestorami. W ich przypadku nie będzie obowiązku uzyskania decyzji lokalizacyjnej oraz pozwolenia na budowę, a po zakończeniu robót budowlanych wystarczy zawiadomienie wojewody o przystąpieniu do użytkowania obiektu. Wszystkie strategiczne inwestycje w zakresie obronności państwa w projekcie ustawy są postrzegane jako cel publiczny w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Rozwiązania przewidziane w projekcie mają służyć zarówno budowie infrastruktury wojskowej w nowych lokalizacjach, jak i rozbudowie już istniejącej. Dotyczą również późniejszego utrzymania wybudowanych obiektów i urządzeń.

– W przypadku budowania infrastruktury wojskowej w nowej lokalizacji, wybór lokalizacji będzie odbywał się wariantowo we wskazanym obszarze operacyjnym. W pierwszej kolejności będą uwzględniane nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa oraz z zasobu jednostek samorządu terytorialnego. W przypadku konieczności pozyskania nieruchomości będących własnością prywatną, nabywane one będą na potrzeby inwestycji przed złożeniem wniosku w ramach dobrowolnych umów, a w przypadku braku takiej możliwości zostaną one wywłaszczone za odpowiednim odszkodowaniem – podał resort obrony.

DECYZJĘ BĘDZIE WYDAWAĆ WOJEWODA

Inwestycje obronne do kategorii strategicznych kwalifikował będzie minister obrony. Decyzję o zezwoleniu na realizację takiej inwestycji ma wydawać wojewoda na wniosek inwestora, czyli jednostki podległej lub nadzorowanej przez MON. Od decyzji będzie można odwołać się do ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa; obecnie jest to resort rozwoju.

Projekt przewiduje, że wojewoda będzie miał do 90 dni na wydanie decyzji. Na rozpatrzenie ewentualnego odwołania minister będzie miał maksymalnie 30 dni, a gdyby doszło do złożenia skargi do sądu administracyjnego, na jej rozpatrzenie będą dwa miesiące. W postępowaniu odwoławczym lub przed sądem administracyjnym nie będzie możliwości uchylenia decyzji wojewody w całości ani stwierdzenia jej nieważności, jeśli wadą prawną dotknięta jest tylko część tej decyzji.

Przed złożeniem wniosku do wojewody inwestor nie będzie musiał gromadzić przewidzianych w zwykłym trybie decyzji, zezwoleń i uzgodnień. Zamiast nich wystarczą opinie właściwych organów i podmiotów. Do wniosku należy dołączyć decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, przy czym na jej wydanie będzie 60 dni – zakładają projektowane przepisy. W uzasadnionych wypadkach decyzja wojewody może otrzymać rygor natychmiastowej wykonalności.

POWSTANĄ STREFY OCHRONNE TERENÓW ZAMKNIĘTYCH

W projekcie założono, że do strategicznych inwestycji obronnych nie będzie miało zastosowania Prawo zamówień publicznych. Ponadto, projekt zawiera przepisy dotyczące stref ochronnych terenów zamkniętych. W takiej strefie będzie można na przykład ustanowić zakaz przebywania lub ograniczenia swobody poruszania się.

Projekt ma także uregulować dopuszczalny poziom hałasu na granicy terenów zamkniętych przez MON, a w skrajnych przypadkach – sposób wprowadzania obszarów ograniczonego użytkowania. Autorzy projektu argumentują, że obecnie dopuszczalne poziomy hałasu powodują ograniczenia we właściwym przygotowaniu żołnierzy, gdy tymczasem obecna sytuacja geopolityczna „niewątpliwie powoduje konieczność zintensyfikowania szkolenia wojsk”.

PAP/ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj