Na inwestycje związane z rozwojem gospodarki morskiej w 2025 roku rząd ma przeznaczyć ponad 2 miliardy złotych – poinformował w czwartek podczas konferencji minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Według informacji resortu polskie porty morskie odnotowały w ubiegłym roku rekordowy zysk netto 551,7 mln zł.
– Skuteczność rozwoju polskich portów morskich to jasna wizja działania, konsekwencja realizacji naszego planu oraz wsparcie rządu. Nie bez powodu w obecnym budżecie przeznaczyliśmy rekordową kwotę na wsparcie inwestycji związanych z rozwojem gospodarki morskiej – zaznaczył Klimczak podczas konferencji.
Jako kluczowe przedsięwzięcie szef resortu wskazał budowę głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, którego realizacja znajduje się w fazie prac przygotowawczych. Według informacji ministerstwa inwestycja ma zostać zrealizowana do 2028 roku.
Drugą strategiczną inwestycją portową ma być budowa nowego terminalu zbożowego w Gdańsku. Powstać ma dziewięć nowych magazynów zbożowych, co pozwoli pięciokrotnie zwiększyć możliwości przechowywania ziarna.
TOR WODNY DO PORTU W ELBLĄGU
Istotnym elementem planów inwestycyjnych ma być także budowa infrastruktury do realizacji terminalu regazyfikacyjnego FSRU w gdańskim porcie oraz kontynuacja budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W 2026 roku ma zostać zakończone pogłębianie toru wodnego do portu w Elblągu.
– Rozpoczęliśmy rzeczywiste działania w kierunku dokończenia drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga. Porozumieliśmy się z władzami Elbląga i podpisaliśmy stosowne umowy, ogłosiliśmy przetargi. Do końca roku 2026 zakończymy tę inwestycję i do rodziny prawdziwych portów morskich zostanie dodany Elbląg – przekazał Klimczak.
INFRASTRUKTURA DOSTĘPOWA
Minister poinformował również o planowanej budowie infrastruktury dostępowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, która zostanie zlokalizowana na terenie gminy Choczewo. W ramach tego projektu ministerstwo realizuje budowę Marine Off-Loading Facility, czyli konstrukcji morskiej umożliwiającej rozładunek ciężkich ładunków potrzebnych do budowy elektrowni.
Inwestycje w tym zakresie obejmą także modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo-Choczewo oraz budowę nowych odcinków tej linii łączących elektrownię z istniejącą infrastrukturą kolejową. Zmodernizowana zostanie również linia nr 229 na odcinku Lębork-Łeba. Kolejnym elementem projektu jest budowa nowej drogi krajowej, która połączy elektrownię z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6. Łącznie na realizację wszystkich tych inwestycji przewidziano ponad 4,7 mld zł.
PAP/mk