Jest apel do mieszkańców Główczyc o odnalezienie pamiątek i fotografii samochodu Star 660 M2. To samochód wyjątkowy, bo w 1979 roku jako papa mobile woził Jana Pawła II podczas pierwszej pielgrzymki w Polsce. Pojazd później trafił do PGR-u w Główczycach, gdzie niestety popadł w ruinę.
Pamiątek poszukuje Marek Adamczak z Kielc, który samochód odnalazł, wyremontował i stworzył Muzeum Samochodu Papieskiego.
– Teraz szukam pamiątek i zdjęć, na których ten samochód może się znajdować. Był tak charakterystyczny, że na pewno ktoś jakieś zdjęcia na nim sobie zrobił. To był rok 1979, samochód był biały z czerwoną tapicerką, rzucał się w oczy – wspomina rekonstruktor.
ZNISZCZYĆ WSZELKIE ŚLADY
A jak samochód znalazł się w Główczycach? – Po zakończeniu wizyty Ojca Świętego celem ówczesnych władz było zatarcie śladów po pojeździe, który mógł stać się przedmiotem kultu. Gondolę zdemontowano i zniszczono, natomiast podwozie wraz z kabiną zostało przewiezione do FSC w Starachowicach, skąd po krótkim czasie zostało sprzedane w październiku 1979 roku do PGR w Główczycach. Samochód jeździł też w Jezierzycach, a był zarejestrowany w urzędzie w Słupsku – opowiada Marek Adamczak.
ZOSTAŁ ODBUDOWANY
Po odnalezieniu ramy samochodu, dzięki wieloletnim staraniom firmy Auto-Adamczak w Kielcach, pojazd został odbudowany we współpracy z pracownikami Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie – gdzie powstawał samochód dla papieża w 1979 roku – oraz inżynierami i studentami Politechniki Świętokrzyskiej w pełnej technicznej zgodności i zarejestrowany jako pojazd zabytkowy.
MUZEUM I ZDJĘCIA
– Samochód jest obecnie prezentowany w naszym muzeum oraz wykorzystywany podczas uroczystości religijnych i świeckich. Po odbudowie samochód odbył swoistą pielgrzymkę po Polsce i odwiedził również Główczyce w lipcu 2011 roku. Będziemy wdzięczni za wszelkie informacje, pamiątki oraz fotografie przedstawiające samochód STAR 660 M2 – dodaje Mare Adamczak.
Muzeum nieprzerwanie poszukuje kolejnych obiektów, np. zaginionych oryginalnych części samochodu. Prowadzi działania mające na celu precyzyjne udokumentowanie całej historii tegoż pojazdu, jak również organizuje zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży. Ekspozycja w muzeum składa się z trzech części. Pierwsza obejmuje projekt i realizację Pojazdu Specjalnego JP2 w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w Warszawie w 1979 roku. Część druga to poszukiwanie podzespołów i odbudowa Samochodu Papieskiego JP2 w firmie Auto-Adamczak (2006–2011) wraz z oryginalną dokumentacją. Trzecia część poświęcona jest podróżom po kraju odbudowanym samochodem (odwiedził ponad 140 miejsc).
Marcin Kamiński