Ponad tysiąc osób zabrało głos w konsultacjach w sprawie przebiegu obwodnicy Słupska i Kobylnicy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku już przeanalizowała opinie, a w ciągu kilku tygodni zostaną przedstawione warianty przebiegu trasy, które będą uwzględniać wnioski mieszkańców.
W czerwcu, podczas spotkań z mieszkańcami, zaproponowano cztery główne warianty przebiegu trasy (oraz ich wariacje). Trzy omijały Słupsk od strony zachodniej, a jeden – od strony wschodniej. Do wszystkich opcji mieszkańcy wnieśli wiele uwag. Zebranych najbardziej interesowało, czy plany budowy uwzględniają omijanie nowych osiedli powstających w Strzelinku i Siemianicach, a także czy projektanci będą chcieli zachować stare drzewa.
Podczas czerwcowych konsultacji Jarosław Sobolewski, kierownik projektu z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, tłumaczył, że przy takiej inwestycji potrzebne są kompromisy.
– Projektowanie drogi o tych parametrach – drogi głównej ruchu przyspieszonego – to jest jeden wielki kompromis. Pomiędzy kwestiami technicznymi, środowiskowymi, społecznymi i finansowymi. Obostrzeń, jakie musimy spełnić przy projektowaniu takiej drogi, jest mnóstwo – mówił.
KOLEJNY ETAP BUDOWY OBWODNICY SŁUPSKA I KOBYLNICY
– W najbliższych kilku tygodniach przedstawimy państwu za pośrednictwem strony internetowej korekty wariantów przebiegu trasy, które są możliwe do wprowadzenia, biorąc pod uwagę względy techniczne i formalno-prawne. Korekty będą uwzględniać możliwe do wprowadzenia do projektu uzasadnione potrzeby społeczne wyrażone w przekazanych opiniach. Obecnie pracujemy nad tymi korektami przebiegu trasy – informuje GDDKiA w Gdańsku na stronie obwodnicy.
Trzy warianty przebiegu obwodnicy, które poznamy w najbliższym czasie, mają być następnie poddane dokładniejszej analizie. Brane będą pod uwagę dane techniczne, ekonomiczne i środowiskowe. Zakończenie tego etapu planowane jest na drugi kwartał 2022 roku.
– Wybór najbardziej optymalnego przebiegu obwodnicy do realizacji zostanie dokonany przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) działającą przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie. Następnie, dla wariantu wybranego przez KOPI, zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – informuje GDDKiA.
Kinga Siwiec/am