Fala nadchodzi na Pomorze. Mowa o zintegrowanym bilecie dla całego województwa pomorskiego, który powoli wchodzi do Słupska i innych miast. Bardzo ważnym elementem Fali będzie aplikacja mobilna, która umożliwi zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu różnymi środkami lokomocji.
Województwo pomorskie jest na drodze ku temu, by podróżujący po nim mieszkańcy i turyści mogli przestać kupować garść biletów i szukać punktów ich sprzedaży. Podróże bowiem ułatwić będzie miał system Fala, który wdraża InnoBaltica – spółka mająca swoją siedzibę w Gdańsku.
Priorytetem Fali jest myśl „wsiadam i jadę”, co w praktyce ma oznaczać tyle, że bez względu na to czym i dokąd poruszamy się po Pomorzu (oczywiście mowa o transporcie zbiorowym), tak jeżeli będziemy mieli np. zainstalowaną aplikację Fali na swoim smartfonie, to podliczy ona koszt podróży wszystkimi publicznymi środkami transportu – pociągami, autobusami miejskimi, trolejbusami czy tramwajami.
– Jeżeli ktoś wsiądzie w Słupsku do autobusu miejskiego, dojedzie nim następnie na dworzec PKP, tam przesiądzie się do pociągu Polregio, którym następnie pojedzie do Trójmiasta, po którym również będzie podróżował tamtejszą komunikacją miejską, to cała ta podróż zostanie na koniec podliczona, a jej koszt ściągnięty z podpiętego do aplikacji konta płatniczego – wyjaśnia na przykładzie Hubert Tosik z Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku.
Oczywiście aplikacja na telefon nie będzie jedynym rozwiązaniem. Dla osób szukających innych, bardziej tradycyjnych metod, dostępne będą również karty komunikacyjne lub karty płatnicze, a w ostateczności także bilet papierowy z kodem QR. Zasada pozostanie jednak ta sama. Odbicie się którymkolwiek nośnikiem na specjalnym kasowniku da systemowi sygnał, że wsiadamy do pojazdu i opuszczamy go w określonym miejscu. W słupskich autobusach miejskich przygotowywane są już uchwyty oraz instalacje do wspomnianych walidatorów.
Jak informuje spółka InnoBaltica, pierwszy etap systemu Fala, czyli funkcjonalność aplikacyjna pod nazwą Podróż mobilna, będzie uruchomiana jeszcze tego lata. Następnie rozpoczęty zostanie proces podróży z kartami, który najpóźniej pojawi się na początku 2023 roku. Karty będzie można zakupić w Centrach Obsługi Klienta, który w przypadku Słupska mieścić się będzie najpierw na dworcu PKP, a następnie na budowanym właśnie węźle transportowym.
Całkowity koszt projektu Fala to ponad 130 mln złotych, a Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyznało spółce InnoBaltica na jego realizację kwotę dofinansowania w wysokości 90,66 mln, które ma pokryć koszt nie tylko systemu, ale także 850 urządzeń walidujących na przystankach kolejowych, 5300 urządzeń w pojazdach komunikacji miejskiej (autobusach, trolejbusach i tramwajach), wydania 300 tys. specjalnych kart, zorganizowania ok. 30 punktów obsługi klienta oraz przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.
Terminem kończącym wdrożenie projektu Fala jest 30 czerwca 2023 roku.
Wojciech Nowak