Odkąd w Słupsku pojawiły się hulajnogi, zainteresowanie rowerami znacząco spadło. Dane dotyczące wypożyczeń obu tych pojazdów przedstawiły kolejno Urząd Miejski w Słupsku oraz firma TIER, która jako pierwsza uruchomiła usługę wypożyczania hulajnóg elektrycznych.
Słupski magistrat zapytaliśmy o statystki dotyczące używania roweru miejskiego, a co za tym idzie zainteresowania nim. Wzięliśmy pod uwagę dwa pierwsze miesiące pierwszego sezonu, a więc czerwiec i lipiec 2021 roku (rower zadebiutował 29 maja 2021 r.) oraz kwietnia i maja 2022 (od początku kwietnia tego roku rowery wróciły na ulice Słupska).
Matematyka jest dla rowerów bezlitosna. Ilość wypożyczeń w pierwszym roku wynosiła 4.477 w dwa miesiące. W tym roku otwarcie sezonu jest zdecydowanie słabsze – jednoślady wypożyczono 1724 razy. W minutach jest to 142 354 min. przeciw 68 624. Średnio daje to 83 wypożyczenia dziennie od czerwca do lipca 2021 r. i 28 w tym roku – od kwietnia do maja.
W ubiegłe wakacje średni czas korzystania z rowerów wynosił około 57 minut, a od początku tego sezonu spadł on do 40 min. Przez czerwiec i lipiec 2021 roku rowery wypożyczyło 1190 użytkowników, którzy przejechali na nich łącznie 3697 kilometrów. W tym roku w ciągu dwóch pierwszych miesięcy rowerzystów było 527, a przejechano 1785 km.
Dane, w których rower aż tak nie cierpi, to średni dystans na jedno wypożyczenie: 1035 metrów (06/07 2021) i 1080 metrów (04/05 2022).
I LOVE SŁUPSK
Piotr Kowalski z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska wskazuje dwa powody sytuacji, w jakiej znalazły się żółte rowery z napisem „I love Słupsk”. – Można powiedzieć, że ubiegły rok był lepszy ponieważ wówczas rowerom towarzyszył efekt „wow” – – mówi Kowalski. Mieszkańcy i odwiedzający nasze miasto byli bardzo zainteresowani taką formą poruszania się po mieście. Drugim powodem są hulajnogi, które pojawiły się na ulicach Słupska.
W tej chwili w Słupsku wynająć można hulajnogi dwóch firm: TIER oraz Lime. Biorąc jednak pod uwagę, że ta druga jest w mieście od niedawna, to tak naprawdę tylko ta pierwsza mogła przyczynić się do spadku zainteresowania rowerem miejskim. Jakie dane przedstawił TIER?
Pojazdy tej firmy zadebiutowały w Słupsku 23 października ubiegłego roku. Do 31 maja tego roku wszyscy użytkownicy przejechali nimi niemal 70 500 kilometrów, z czego niemal 33 tys. (prawie połowę!) tylko od początku kwietnia do końca maja tego roku!
TIER od początku swojej działalności zarejestrował prawie 7100 użytkowników, z czego 6500 z nich to tzw. unikalni użytkownicy. Trzy czwarte z nich korzystało z hulajnóg tej firmy więcej niż raz. Z kolei średnia długość przejazdu hulajnogą wynosi nieco ponad 8 minut, a najdłuższy przejazd w Słupsku odnotowano 1 listopada 2021 roku – rekordzista jechał 15 min i 46 sekund. Hulajnogi TIER wypożyczane są średnio 250 razy dziennie, czyli ponad osiem razy częściej niż rower miejski w tym roku. Jedyne w czym hulajnoga wydaje się nie móc rywalizować z rowerem to cena – odblokowanie pojazdu firmy TIER kosztuje 2,80 zł, a minuta jazdy 0,65 zł (mowa tu o jednorazowym użyciu, bez abonamentów). Rower zaś można wynająć za 1,50 zł na 30 minut i za 9 zł na całą dobę.
Więcej o zainteresowaniu rowerami i hulajnogami w materiale audio.
Wojciech Nowak/kan