Firma Polaqua, która wygrała przetarg na realizację odcinków S6 Koszalin – Sławno i Sławno – Słupsk zrezygnowała z podpisania umowy na realizację tych zadań. Stało się to trzy dni przed planowanym terminem zawarcia kontraktów. Oznacza to konieczność powtórzenia procedury przetargowej. Opóźni to realizację budowy, choć nie wiadomo o jak długo.
Zainteresowanie budową było bardzo duże. Na budowę odcinka Koszalin – Sławno wpłynęło dwanaście ofert, natomiast dla odcinka Sławno – Słupsk dziesięć ofert. Oferty otwarto w ostatnich dniach grudnia. Różnice w kwotach proponowanych przez zainteresowanych wykonawców nie były duże. Wartość najniższej oferty dla odc. Koszalin – Sławno wyniosła 614,8 mln zł (23,1 km), natomiast dla odc. Sławno – Słupsk 678,3 mln zł (22,9 km) i niewiele odbiegały od wyższych ofert.
12 kwietnia br. została wybrana oferta najkorzystniejsza dla odcinka Sławno-Słupsk, natomiast 22 kwietnia dla odc. Koszalin-Sławno. W obu przetargach złożyła je firma Polaqua (kryteriami przetargu były 60 proc. cena, 30 proc. czas gwarancji i 10 proc. skrócenie terminu realizacji). Oferenci z kolejnych miejsc złożyli odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO).
WYKONAWCA S6 REZYGNUJE TRZY DNI PRZED PODPISANIEM UMOWY
Dwóch wykonawców (konsorcjum Kobylarnia i firma Stecol) złożyły odwołania od decyzji przetargowych, podnosząc kwestie rażąco niskich cen ceny, czasu wniesienia wadium i wyjaśnień technicznych. Oba protestu KIO odrzuciło w czerwcyu tego roku.
Jak informuje oddział szczeciński Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austosrad, w ostatnich tygodniach uzgodniono zapisy gwarancji należytego wykonania umów. Zostały również ustalone zapisy aneksów zwiększających limit waloryzacji. Wykonawca w dniu 1 sierpnia 2022 otrzymał zaproszenie na podpisanie umowy dla odc. Sławno-Słupsk, natomiast 8 sierpnia dla odc. Koszalin-Sławno, a podpisanie umów został wyznaczony na 19 sierpnia.
Na trzy dni przed terminem podpisania umów Polaqua poinformowała GDDKiA o odstąpieniu od ich podpisania. Wadium zostało zwrócone firmie, która najprawdopodobniej źle oszacowała koszty realizacji, która miała być zakończona w 2025 roku.
PROCEDURA PRZETARGOWA OD NOWA
Jeżeli wykonawca uchyli się od podpisania umowy, zgodnie z Prawem zamówień publicznych zamawiający może dokonać ponownej oceny ofert. I tak się stanie, aby bardziej nie opóźniać rozpoczęcia realizacji budowy. Jak informuje szczecińska GDDKiA, czynności badania i oceny pozostałych ofert właśnie się rozpoczęły. GDDiA autostrad nie kryje rozczarowania pisząc w swoim komunikacie: „Ważnym jest aby wykonawcy odpowiedzialnie podchodzili do zawieranych umów i składanych ofert, a podpisując umowy mieli świadomość realizacji kontraktu na realiach złożonej oferty. Ewentualne odstąpienie od realizacji umowy w trakcie trwania kontraktu niesie ze sobą większe koszty i przesunięcie realizacji zadania. Tylko należyta wycena usług gwarantuje stabilną realizację danego kontraktu. Dzięki niej wszystkie prace prowadzone przy inwestycjach zostaną wykonane terminowo i z zachowaniem odpowiedniej jakości.”
Krzysztof Nałęcz