Wiodąca wzdłuż wybrzeża Bałtyku trasa ekspresowa S6 zamknie się pomiędzy obwodnicą metropolitalną Trójmiasta a zachodnią obwodnicą Szczecina, która weszła w fazę projektowania. Trzeba będzie jednak na nią trochę poczekać. Długi, bo 48 km odcinek zostanie zrealizowany do 2030 roku
– Wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na opracowanie projektu budowlanego dla odcinka drogi ekspresowej S6 Kołbaskowo-Police, czyli fragmentu Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie. – Prace, za 14,94 mln zł, zrealizuje konsorcjum firm TPF i Databout. Teraz pozostali wykonawcy mają 10 dni na ewentualne odwołania od wyboru oferty. Trzy tygodnie temu wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę dla odcinka Police – Goleniów.
PRZETARG W DWU CZĘŚCIACH
Przetarg na opracowanie dokumentacji dla S6 ZOS składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police. Łączna długość tych odcinków to 25,5 km. Druga część, dla której dzisiaj została wskazana oferta najkorzystniejsza, dotyczy odcinka Police – Goleniów o długości 23,41 km. Zawiera on planowany tunel pod Odrą o długości ok. 5 km.
DRUGI TUNEL NA ZACHODZIE
Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie miała długość ok. 48,6 km. Ominie aglomerację szczecińską od zachodu i północy. Droga na wysokości Polic przejdzie pod Odrą tunelem. Sąsiedztwo instalacji przemysłowych zakładów chemicznych w Policach spowodowało konieczność wydłużenia tunelu z 3,5 do 5 km. Będzie to drugi, obok budowanego tunelu pod Świną, obiekt tego typu na Pomorzu Zachodnim i jednocześnie najdłuższy tunel w Polsce.
Nowa trasa będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Droga znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu na terenie woj. zachodniopomorskiego.
Szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie.
Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znaczna część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemiczny.
PRACE PRZYGOTOWAWCZE ZACHODNIEJ OBWODNICY SZCZECINA
Od 2017 r. jest już wydana decyzja środowiskowa dla tej inwestycji. Natomiast dokumentacja koncepcyjna wraz z badaniami podłoża została zakończona i zatwierdzona w czerwcu 2021 r. Wyżej wspomniana decyzja Ministra Infrastruktury o przyznaniu kolejnych środków na realizację zadania, umożliwiła płynną kontynuację procesu inwestycyjnego.
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Wcześniej droga była planowana do realizacji w formule partnerstwa publiczno – prywatnego.
oprac. kan / Źródło: GDDKiA Szczecin