Końcówka roku to czas podsumowań. 2023 rok obfitował w kilka kluczowych pod względem inwestycji wydarzeń. Niestety nie obyło się bez fatalnych informacji, jak zapowiedź zwolnień w fabryce Scanii. Słupsk za to powiększył się terytorialnie – kosztem sąsiedniej gminy, która właśnie zmienia nazwę.
Rok 2023 to początek dużych zmian w Słupsku. Choć oddano węzeł transportowy, nowe bloki komunalne czy zrewitalizowaną ulicę Armii Krajowej, to najważniejsze dopiero ma nadejść. Właśnie w minionym roku zainicjowano kilka najważniejszych inwestycji dla Słupska i regionu. Mowa o podpisaniu umów i wydaniu zezwoleń na realizację ostatnich odcinków S6, a także o kilku budowach, które mocno odmienią Słupsk jak ring i modernizacja linii kolejowej numer 202. Zobacz wybrane najważniejsze wydarzenia ubiegłego roku.
RING
Pod względem drogowym ring to dla miasta najważniejsza inwestycja. Latem rozpoczęła się budowa odcinka od ulicy Poznańskiej przez Arciszewskiego do Bohaterów Westerplatte. To około pięciu kilometrów drogi, która pozwoli ominąć centrum, jadąc z osiedla Westerplatte-Hubalczyków. Nowa droga od ulicy Poznańskiej do ulicy Arciszewskiego będzie dwujezdniowa, a na pozostałym odcinku jednojezdniowa od ulicy Leśnej i Nowej Leśnej do ulicy Hubalczyków i szpitala.
Niestety, inwestycja spowodowała konieczność wycięcia ponad pięciu tysięcy drzew. Budowę próbowali powstrzymać mieszkańcy okolic wąwozu, bo droga będzie przebiegać obok ich domów. Urzędnicy podkreślają, że to realizacja wieloletnich planów. Inwestycja będzie kosztować 129 milionów złotych. Nowym odcinkiem miejskiego ringu mamy pojechać w pierwszym kwartale 2025 roku.
LINIA 202
W 2023 roku podpisano też dużą umowę na modernizację linii kolejowej 202 Słupsk-Lębork oraz stacji kolejowej w Słupsku. Łączny koszt prac to niemal 2 miliardy złotych. Zmodernizowany zostanie około 50-kilometrowy odcinek linii kolejowej 202. Powstanie drugi tor, a dotychczasowy zostanie zmodernizowany. Pozwoli to składom pasażerskim rozwijać prędkość do 200 km/h, a towarowym do 120 km/h.
Powstaną nowe przystanki kolejowe w Runowie i Łebieniu oraz Siemianicach. Kolejnych siedem przystanków zostanie zmodernizowanych: Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica i Jezierzyce Słupskie. Na trasie zbudowane zostaną nowe wiadukty i mosty, a także zlikwidowane przejazdy drogowe w poziomie szyn.
Stacja w Słupsku zostanie przebudowana. Roboty polegać będą na podniesieniu wysokości peronów, zbudowaniu nowego centrum sterowania ruchem oraz dostosowaniu stacji do dwutorowej linii 202 Słupsk-Gdynia Główna. Powstaną także nowe przystanki kolejowe Siemianice i Kobylnica. To nie koniec zmian na kolei w Słupsku. Firma Budimex wygrała przetarg na budowę nowego dworca kolejowego w Słupsku. Dotychczasowy zostanie rozebrany. Projekt budzi kontrowersje, bo w opinii części mieszkańców nie pasuje do zabytkowej zabudowy śródmieścia.
WIĘCEJ MIASTA W MIEŚCIE
Rok 2023 był też pierwszym od pół wieku, w którym Słupsk powiększył się terytorialnie. Decyzją rządu do miasta przyłączono strefę przemysłową Płaszewko oraz części sołectw Bierkowo i Strzelino. Słupsk zyskał około 9,5 km kwadratowego dodatkowej powierzchni kosztem gminy wiejskiej Słupsk. Starania miasta dotyczyły dużo większego obszaru, w tym Bierkowa i Siemianic. Władze gminy protestowały przeciwko zmianom, a konflikt spowodował też, że samorząd wystąpił o zmianę nazwy gminy na Redzikowo. Rada Ministrów zgodziła się na zmianę nazwy na gmina Redzikowo od 1 stycznia 2024 i jednocześnie odrzuciła wniosek gminy Kobylnica o nadanie miejscowości Kobylnica praw miejskich. Samorząd zapowiada, że staranie o uzyskanie „miejskości” będzie kontynuował.
INWESTYCJE W BYTOWIE
Dużą inwestycję drogową zakończył Bytów. To budowa ulicy Przyborzyckiej, która połączyła ulicę Lęborską z Mickiewicza. To krótka trasa, ale niezwykle kosztowna ze względu na duże różnice poziomu gruntów – sięgające 27 metrów. Przyborzycka pozwala ominąć centrum Bytowa poprzez ronda Winony i Frankenbergu. Inwestycja kosztowała niemal 20 milionów złotych. Połowa środków to dotacja rządowa.
KONIEC SCANI
Niestety rok 2023 to również złe informacje. Koncern Scania poinformował, że w pierwszym kwartale 2024 roku wygasi produkcję autobusów w Słupsku. Pracę straci w sumie około dziewięciuset osób. Pracowników objęto systemem odpraw i rekompensat za utratę zatrudnienia i są zwalniani stopniowo. Scania pozostawia w Kobylnicy dział produkcji podwozi, gdzie pracować ma około trzystu osób. Firma rozpoczęła działalność w Słupsku trzydzieści lat temu, początkowo montowano tu też ciężarówki. Z taśm produkcyjnych zjechało około 10 tysięcy autobusów.
RADNY OSKARŻONY
W roku 2023 pierwszy raz w historii miasta mandat stracił radny w wyniku skazania za przestępstwa kryminalne. Kamil B. usłyszał dwa prawomocne wyroki. Jeden za płatną protekcję – rajca wziął ponad 12 tysięcy złotych od czterech osób w zamian za obietnicę załatwienia mieszkania komunalnego lub wykupienia lokalu na własność. Kara to rok więzienia w zawieszeniu na trzy lata, trzy tysiące złotych grzywny, naprawienie szkody w wysokości 10 tysięcy złotych oraz podanie wyroku do publicznej wiadomości. Kamil B. został również prawomocnie skazany za sfałszowanie dokumentu Kancelarii Prezydenta RP nadającego polskie obywatelstwo Ukraince. Kara to rok i cztery miesiące prac społecznych po trzydzieści godzin w miesiącu.
S6
W październiku wojewoda pomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla drogi ekspresowej S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik. To ostatni odcinek S6 między Słupskiem a Bożepolem Wielkim z decyzją umożliwiającą wykonawcom prowadzenie prac budowlanych. Tym cała S6 w województwie pomorskim jest w budowie. Nową drogą ekspresową pojedziemy w 2025 roku.
DROGA SŁUPSK-USTKA
Zapowiadane na 6 grudnia oddanie do użytku fragmentu drogi krajowej numer 21 między Słupskiem a Ustką zostało przesunięte. Powodem były złe warunki atmosferyczne. To kolejne przesunięcie terminów, bo pierwotnie droga miała być gotowa w połowie 2023 roku. Dopiero wiosną zostanie wykonane oznakowanie poziome. Na razie będzie ono tylko tymczasowe. Prace przy wjazdach, skrzyżowaniach oraz przy ścieżce rowerowej będą prowadzone bez zakłócania przejazdu na trasie głównej. Remont trasy to ponad 123 miliony złotych.
NOWE TERENY INWESTYCYJNE W SŁUPSKU
80 milionów złotych Słupsk wyda na uzbrojenie terenów pod nową strefę przemysłową w północno-zachodniej części miasta. W ramach projektu, na który udało się pozyskać rządowe wsparcie w 2023 roku powstanie lub zostanie przebudowanych 5 kilometrów dróg oraz sieć wodociągowo-kanalizacyjna.
WĘZEŁ TRANSPORTOWY
Pod koniec września przecięto wstęgę i otwarto słupski węzeł transportowy. Oprócz nowego placu przesiadkowego przy ulicy Towarowej powstały między innymi nowa hala odpraw pasażerów, stanowiska odjazdowe, miejsca parkingowe w tym 60 zadaszonych dla rowerów, 118 miejsc dla pojazdów osobowych, a w tym także dla taksówek czy pojazdów osób niepełnosprawnych. Inwestycja obejmowała także przedłużenie tunelu pod torami kolejowymi. Dzięki temu wschodnia i zachodnia część miasta zyskała lepszą komunikację. Jego budowa pochłonęła prawie 32 miliony złotych.
WYBORY 2023
Sześć mandatów dla KO, cztery dla PiS, dwa dla Trzeciej Drogi i po jednym dla Lewicy i Konfederacji. Do Sejmu w okręgu słupsko-gdyńskim dostali się: Barbara Nowacka (KO), Zbigniew Konwiński (KO), Rafał Siemaszko (KO), Henryka Krzywonos-Strycharska (KO), Kazimierz Plocke (KO) i Stanisław Lamczyk (KO). Piotr Müller (PiS), Marcin Horała (PiS), Aleksander Mrówczyński (PiS) i Dorota Arciszewska-Mielewczyk (PiS), Marek Biernacki (Trzecia Droga), Wioleta Tomczak (Trzecia Droga), Agnieszka Dziemianowicz-Bąk (Lewica) i Stanisław Tyszka (Konfederacja). W województwie pomorskim wszystkie mandaty senatorskie przypadły dotychczasowej opozycji. W okręgu 62 (powiat słupski, lęborski i wejherowski) senatorem w nowej kadencji zostanie Kazimierz Kleina z PO. Zdobył ponad 143 tysiące głosów. W okręgu 63 (powiaty bytowski, kościerski, kartuski, chojnicki i człuchowski) mandat senatorski przypadł Annie Górskiej z Lewicy, która pokonała kandydującego z listy PiS wojewodę pomorskiego Dariusza Drelicha.
UNIWERSYTET POMORSKI
Koniec Akademii Pomorskiej i początek Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku. 1 czerwca zmieniła się ranga słupskiej uczelni. To historyczna zmiana dla miasta i regionu. Na ten moment czekały pokolenia naukowców, studentów i pracowników. W ostatnich latach uczelnia otworzyła nowe kierunki, jak np. prawo, ale też zyskała nowe pomieszczenia, między innymi aulę, którą zaadaptowano z dawnej wojskowej stołówki.
DA VINCI W SŁUPSKU
W połowie stycznia przyszłego roku w Szpitalu Wojewódzkim w Słupsku zostanie przeprowadzona pierwsza operacja z wykorzystaniem robota chirurgicznego Da Vinci. Lecznica pozyskała sprzęt najnowszej generacji w grudniu 2023 roku dzięki wsparciu finansowemu samorządu województwa pomorskiego. Urządzenie kosztowało ponad 12 mln złotych. Lekarzem, który przeprowadzi pierwszy zabieg z wykorzystaniem tego najnowocześniejszego robota w województwie pomorskim, będzie urolog doktor Maciej Klim. Urządzenie kosztowało ponad 12 mln złotych
TĘCZA Z DOTACJĄ
Nowy współorganizator i dodatkowe pieniądze w budżecie. Teatr Lalki Tęcza w Słupsku współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dotacja w wysokości 500 000 zł to 25 proc. budżetu, jakim do obecnie dysponuje teatr. “Tęcza” jako instytucja współorganizowana przez ministerstwo będzie wyłączona z części konkursów grantowych, ale – jak podkreśla dyrektor Tramer – otwierają się też możliwości starania się o dodatkowe wsparcie.
STADION W USTCE
Mieszkańcy Ustki, a przede wszystkim zawodnicy miejscowego „Jantara” mają wreszcie swój wymarzony stadion lekkoatletyczny. Pod koniec września zakończyła się przebudowa obiektu przy Sportowej. Do dyspozycji sportowców jest nowa bieżnia, miejsca do rzutu młotem i pchnięcia kulą. Jest też tor do skoku w dal. Na stadionie wreszcie będzie można rozgrywać zawody rangi ogólnopolskiej, ale najważniejsze, że będą się tu kształcić przyszłe pokolenia sportowców. Budowa stadionu kosztowała 12 milionów złotych.