Nie w kontenerach jak planowano, ale w sąsiednim biurowcu. Od poniedziałku w Słupsku funkcjonuje tymczasowy dworzec kolejowy. Działa jak na razie równolegle z budynkiem przeznaczonym do wyburzenia. Prace rozbiórkowe powinny się wkrótce rozpocząć.
Pierwsi podróżni skorzystali dziś z tymczasowego dworca kolejowego w Słupsku. Nie jest on zlokalizowany, tak jak pierwotnie zakładano w kontenerach, a w sąsiadującym z obecnym dworcem biurowcu. Na parterze budynku znajdują się poczekalnia, kasy biletowy oraz toalety. Dostaniemy się do niego od strony ulicy Konopnickiej. Tą samą drogą dojdziemy na perony, bo przejście do nich prowadzi właśnie przez dworzec tymczasowy.
– Po zamknięciu obecnego dworca wykonawca wygrodzi cały obszar budowy, tak że dostęp do tymczasowego obiektu będzie możliwy tylko od ulicy Konopnickiej – informuje Bartłomiej Sarna z PKP S.A. – Droga do dworca tymczasowego zostanie oznakowana za pomocą specjalnych tablic w żółto-czarnej kolorystyce. Przeniesienie obsługi do dworca tymczasowego umożliwi rozpoczęcie prac rozbiórkowych dotychczasowego budynku i infrastruktury towarzyszącej, a po ich zakończeniu budowę nowego dworca.
PKP S.A. w komunikacie rozesłanym do mediów informuje, że nowy dworzec przypominać ma bramę do miasta. W informacji prasowej jest też mowa, że “dynamiki geometrycznej bryle nowego dworca nadadzą skośne podziały na elewacji. Będzie ona wykończona ceramicznymi płytami w kolorze ceglanym. Dla ciekawego efektu wizualnego użyte będą dwa rodzaje płyt: matowych i z połyskiem, odbijających światło. Równie ciekawie nowy dworzec będzie prezentował się nocą. Na jego elewacji rozmieszczono pionowe oprawy podkreślające jej podziały i jednocześnie kubistyczną formę bryły.
Inwestycja w Słupsku to jednak nie tylko budowa nowego dworca, ale również kompleksowa przebudowa jego otoczenia. Przed fasadą nowego dworca powstanie prawdziwy plac miejski z alejkami, zielenią oraz małą architekturą. Będzie on skomponowany kaskadowo z nachyleniem w kierunku pasażu prowadzącego do budynku dworca i dalej na perony. Dodatkowo zaprojektowano wiatę rowerową, którą pomieści 30 jednośladów oraz parking samochodowy, gdzie znajdzie się przeszło 70 miejsc postojowych. Wśród nich będą także stanowiska dla samochodów osób z niepełnosprawnościami oraz do ładowania samochodów elektrycznych. Pomiędzy peronami a placem i dworcem, wzdłuż nowego fragmentu drogi, znajdą się zatoczki dla autobusów miejskich, niewielka strefa kiss&ride oraz postój taksówek. Przebudowę przejdzie również znajdujący się w sąsiedztwie budynek biurowy.
Budowa nowego dworca w Słupsku wraz z rewitalizacją jego otoczenia to jeden z ważniejszych projektów realizowanych przez kolej w tej części kraju. Łączny koszt inwestycji to 55,5 mln złotych.
oprac. ar