Ponad 9 milionów złotych dofinansowania na realizację programu wspierającego edukację włączającą trafiło do słupskich szkół. Projekt ma na celu opiekę systemową dla uczniów z niepełnosprawnościami, zaburzeniami zachowania i emocji, trudnościami w nauce, czy tych z doświadczeniem w migracji.
– W tym projekcie chodzi m.in. o zapewnienie niezbędnej pomocy pedagogicznej, psychologicznej, zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, integrację uczniów z różnych środowisk, prowadzoną także we współpracy z rodzicami opiekunami. Również o doposażenie oraz wyposażenie sal lekcyjnych i wdrożenie systemu edukacji włączającej w naszych jednostkach edukacyjnych. Oczywiście z wykorzystaniem potencjału poradni psychologiczno-pedagogicznej – informuje Monika Rapacewicz rzecznik słupskiego magistratu. – To również wsparcie pedagogów, nauczycieli w zakresie podnoszenia jakości edukacji – podkreśla.
W projekcie weźmie udział 20 słupskich szkół, środki na realizację programu pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego. Wkład własny miasta to około 500 tysięcy złotych. Zadanie realizowane jest w partnerstwie z firmą DC Doradztwo-Consulting.
CO TO JEST EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA?
Według Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej Ministerstwa Edukacji Narodowej edukacja włączająca często jest kojarzona z uczniami z niepełnosprawnościami lub uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy uczą się w klasie ze wszystkimi dziećmi. Jednak częściej używany jest również termin „inkluzja” – rozumiany jako edukacja włączająca, otwarta na potrzeby wszystkich uczniów, w tym osób z niepełnosprawnością, pochodzących z mniejszości narodowościowych, etnicznych czy wyznaniowych i innych pochodzących z grup defaworyzowanych.
ZPEMEN informuje, że edukacja włączająca koncentruje się na umożliwieniu uczniom z niepełnosprawnościami i innymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nauki z rówieśnikami w szkołach ogólnodostępnych, na docenianiu i wspieraniu wszystkich uczniów (nie tylko niepełnosprawnych, ale także tzw. trudnych, ze środowisk patologicznych, środowisk mniejszości etnicznych itp.) oraz dostosowywaniu szkoły do uczniów o zróżnicowanych potrzebach.
Joanna Merecka-Łotysz/ar