A gdyby tak zanurzyć się w wirtualnej rzeczywistości i obejrzeć kadłub statku z perspektywy wcześniej niedostępnej? Mgr inż. Ewelina Ciba z Instytutu Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej pracuje nad aplikacją, dzięki której będzie to możliwe.
Nowoczesny projekt Eweliny Ciby pod nazwą „Wirtualna rzeczywistość (VR) w projektowaniu konstrukcji kadłuba okrętu, aplikacja na systemy Android i IOS” został wyróżniony w pierwszej edycji Konkursu Innowacji Dydaktycznych na Politechnice Gdańskiej.
– Zauważyłam potrzebę urozmaicenia zajęć, ułatwienia zrozumienia pewnych kwestii. Umiejętność widzenia przestrzennego zaczyna zanikać. Coraz trudniej studentom jest sobie coś wyobrazić, gdy patrzą na rysunki z kartki – tłumaczy projektantka. – Zazwyczaj człowiek wyobraża sobie statek, na podstawie tego, co widzi na zewnątrz. Tutaj będzie możliwość wejścia do środka. Zobaczenia, jak przebiegają wiązary i usztywnienia. Ułatwi to zrozumienie olbrzymiej skali kadłuba. Jeżeli student go narysuje, to jest malutki rysunek, a w rzeczywistości to gigantyczna konstrukcja i każdy milimetr niedokładności oznacza dużą różnicę – dodaje twórczyni aplikacji.
CYFRYZACJA NAUCZANIA
Studenci będą mogli skorzystać z takiego rozwiązania na zajęciach, ale też samodzielnie – instalując aplikację w swoich telefonach i wypożyczając z czytelni gogle zakupione w tym celu.
– Zainteresowanie wirtualną rzeczywistością jest ogromne. Aplikacje, które pokazywałam studentom, spotkały się z dużym entuzjazmem. Widać także chęć do tworzenia tego typu programów. Studenci sami zaczynają ich używać w swoich projektach – kończy mgr inż. Ciba.
Mgr inż. Ewelina Ciba planuje także stworzyć specjalną stronę internetową. Znajdzie się na niej między innymi ankieta, która pomoże wyciągnąć wnioski z przeprowadzonego projektu. Zostanie też udostępniony kod aplikacji, by chętni (inni nauczyciele oraz studenci) mogli ją dalej rozwijać lub zmieniać według potrzeb, poprzez dodanie do programu projektów innych konstrukcji.
Kacper Kowalik/aKa