2300 złotych w 2022 roku miało kosztować dzienne utrzymanie pustego budynku Kunsztu Wodnego przy Forum Gdańsk. Jak poinformował na Twitterze dziennikarz Maciej Naskręt, dane mają pochodzić z planu finansowego Gdańskich Nieruchomości. Łączny koszt utrzymania pustej i od 2018 roku nieodebranej nieruchomości to 830 tysięcy złotych rocznie.
AKTUALIZACJA 11 STYCZNIA
Dane, które podał Urząd Miejski w Gdańsku, dotyczące kosztów utrzymania budynku Kunsztu Wodnego, są nieprawdziwe.
Do błędu przyznali się urzędnicy po publikacji Radia Gdańsk z 9 stycznia, w której przyznali, że rzeczywiście zabezpieczono kwotę 800 tysięcy złotych, jednak ostatecznie wydano nieco ponad 450 tysięcy złotych. Jak w środę rano – w sprostowaniu własnej informacji – napisał Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, „podana pierwotnie informacja dotycząca kosztów utrzymana Kunsztu Wodnego wymaga skorygowania w zakresie kosztów za 2021 rok”.
Według niego we wcześniejszej informacji urząd podał dane zgodne z rozliczeniem roku, jednak bez uwzględnienia kosztów rozliczonych bezpośrednio z dotacji w roku 2022.
– Całkowity koszt związany z utrzymaniem Kunsztu w 2021 r. wynosi 185 tys. zł, a nie, jak podaliśmy, 51 tys. Fakt przejęcia budynku w trakcie roku i rozliczenie wszystkich kosztów już w kolejnym roku kalendarzowym spowodowało przekazanie niepełnej informacji o całkowitych kosztach utrzymania. Za omyłkę przepraszamy – przekazał Sieliwończyk.
Oznacza to, że do tej pory Gdańsk wydał na utrzymanie pustego budynku około 180 tysięcy złotych więcej, co łączny koszt podbija do poziomu około 584 tysięcy złotych.
Przypomnijmy, obiekt powstał przy okazji budowy Forum Gdańsk w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Budynek ma być siedzibą samorządowej instytucji miasta Gdańska o nazwie Instytut Kultury Miejskiej. Zaplanowano tu m.in.: punkt informacji kulturalnej, kino autorskie, księgarnię, restauracje, sale warsztatowe, pracownie, audytorium sale koncertowo-teatralną ze 180 miejscami oraz makietą śródmieścia Gdańska i stoczni o wartości 3 mln zł wraz z posadzką z planem Gdańska, mapą ścienną oraz stołem z multimediami.
2300 zł – tyle w 2022 roku kosztowało dzienne utrzymanie pustego Kunsztu Wodnego wg planu finansowego Gdańskich Nieruchomości. Łączenie 830 tys. zł.
Ten potężny miejski budynek 🏢 czeka na otwarcie od 2018 – 4 lata. W @gdansk nikt nie liczy się z pieniędzmi. pic.twitter.com/Vbo889Xxv7
— Maciej Naskręt (@MaciejNaskret) January 8, 2023
Do dziś budynek nie jest odebrany, drzwi zamknięte są na głucho, a w środku nie ma niczego poza wystającymi z podłogi i sufitu kablami. Radny Gdańska Przemysław Majewski, w rozmowie z reporterką Radia Gdańsk te informacje nazywa szokującymi i zapowiada ich sprawdzenie.
– Utrzymanie Kunsztu Wodnego na poziomie rzędu 800 000 złotych rocznie to jest informacja szokująca, bo ten budynek powinien być oddany do użytku już kilka lat temu, w 2018 roku, a tak naprawdę cały czas stoi nieużywany – mówi Przemysław Majewski i tłumaczy, że cały czas instytucja nie może z niego korzystać.
„TO KILKA MILIONÓW ZŁOTYCH”
– Wystąpię do Gdańskich Nieruchomości o takie precyzyjne, szczegółowe, podsumowanie, ile za ostatnie lata trzeba było dopłacać do utrzymania nieukończonego budynku. Jeśli to są milionowe kwoty, to jest to po prostu kompletna niegospodarność władz Gdańska. Jakiekolwiek zapewnienia o rychłym oddaniu tego budynku nie przekonują mnie w żadnym stopniu. Trzeba przypomnieć, że niedawno informowałem o skandalicznych wydatkach na wyposażenie tego budynku. To kilka milionów złotych. Wydaje się pieniądze na jakieś fanaberie – dodaje Przemysław Majewski.
ODPOWIEDŹ MIASTA
Miasto informuje, że budynek przejęło we wrześniu 2021 roku i do tego czasu nie ponosiło kosztów utrzymania tej nieruchomości. – Od czasu przejęcia nieruchomości do końca 2021 roku koszty związane z jej utrzymaniem wyniosły 51 tysięcy złotych – mówi Jędrzej Sieliwończyk z gdańskiego magistratu.
– Koszty utrzymania tego obiektu z wydatków gminy za 2022 rok z tytułu utrzymania tej nieruchomości na dziś wynoszą 451 000 zł. Ostateczna ich wysokość znana będzie po zamknięciu roku rozrachunkowego, czyli w lutym 2023 roku — tłumaczy.
Na tak wysokie rachunki składają się między innymi: koszty eksploatacyjne, koszty zarządzania, obowiązkowe przeglądy budowlane i działania konserwacyjne w tym konserwacja windy, niezależnie od faktu użytkowania czy nieużytkowania tej nieruchomości.
– Ponadto na utrzymanie nieruchomości składają się także koszty związane z utrzymaniem i ochroną budynku oraz całego terenu przyległego – dodaje Sieliwończyk.
Urzędnicy wydają pieniądze również na mycie szyb, światło, ogrzewanie, a także na „nadzór i konserwację trafostacji”, która była jednym z tzw. celów publicznych, czyli korzyści, które miastu przyniesie budowa Forum Gdańsk.
– Budynek przejęliśmy we wrześniu 2021 roku i do tego czasu nie ponosiliśmy kosztów utrzymania tej nieruchomości. Od czasu przejęcia nieruchomości do końca 2021 roku koszty związane z jej utrzymaniem wyniosły 51 tysięcy złotych – kończy urzędnik.
Edyta Stracewska/pb