W Gdańsku symbolicznie otwarto polską prezydencję w Radzie Unii Europejskiej

(fot. gov.pl)

Problem depopulacji na terenie Unii Europejskiej, migracja rodzin z dziećmi do większych miast oraz przede wszystkim edukacja włączająca – to główne tematy podejmowane przez uczestników posiedzenia Grupy Wysokiego Szczebla ds. Kształcenia i Szkolenia. Dwudniowe wydarzenie, które zainaugurowano w poniedziałek w Gdańsku jest symbolicznym otwarciem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, choć ta oficjalnie zacznie się 1 stycznia.

Posiedzenie Grupy Wysokiego Szczebla ds. Kształcenia i Szkolenia to omówienie europejskiej strategii rozwiązywania problemów, jakie pojawiają się w zakresie edukacji. Te, jak twierdzą uczestnicy spotkania, są bardzo podobne w większości europejskich krajów. Minister edukacji Barbara Nowacka podkreśliła, że edukacja włączająca będzie jednym z kluczowych priorytetów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Chodzi o wyrównywanie szans oraz przygotowanie młodych ludzi do skomplikowanego rynku pracy.

(fot. gov.pl)

– Polska od 1 stycznia przejmuje prezydencję w Unii Europejskiej i właściwie już jesteśmy do niej przygotowani. Cieszymy się, że możemy zajmować się nie tylko obszarem edukacji w czasie formalnym prezydencji, lecz także debatą dotyczącą przyszłości kierunków edukacji w ramach UE. Edukacja nie stanowi polityki wspólnej UE, natomiast mamy te same wyzwania, problemy i dylematy – zaznaczyła Nowacka.

„EDUKACJA MUSI BYĆ ODPOWIEDZIĄ NA ZAPOTRZEBOWANIA RYNKU PRACY”

Minister Nowacka wskazywała, że wspólna wymiana doświadczeń między państwami członkowskimi UE może przyczynić się do opracowania skuteczniejszych rozwiązań w tej dziedzinie. Jej zdaniem projekty edukacyjne mogą być narzędziem integracji społecznej i gospodarczej, jeśli będą realizowane w sposób odpowiadający lokalnym potrzebom.

– Inwestycje mogą przynosić zmiany w edukacji. Szykujemy się do potężnych zmian w systemie energetycznym. To u nas powstaje elektrownia atomowa, a inwestycje w offshore i inshore mają wielką przyszłość. Edukacja musi być odpowiedzią na zapotrzebowania rynku pracy – podkreśliła Nowacka.

KSZTAŁCENIE W ZAWODACH, KTÓRE ODPOWIADAJĄ LOKALNYM POTRZEBOM

Jednym z przykładów takich działań jest program realizowany przez samorząd województwa pomorskiego, w ramach którego dwa tygodnie temu przyznano kolejne środki unijne na rozwój infrastruktury edukacyjnej. Dzięki środkom z programu 6.2 wsparcie otrzymały między innymi powiaty malborski, sztumski, nowodworski czy kartuski. Łączna wartość projektów wynosi 53 miliony złotych, z czego 31 milionów złotych pochodzi z funduszy europejskich.

(fot. gov.pl)

Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk poinformował, że zrealizowany został program obejmujący wszystkie powiaty i szkoły zawodowe. – Program polega na kształceniu młodzieży w zawodach, które odpowiadają lokalnym potrzebom, nie zmuszając ich do przemieszczania się w inną część regionu – dodał Struk.

Minister edukacji była pytana przez dziennikarzy także o protest przeciwko edukacji zdrowotnej w szkołach. Wydarzenie pod hasłem „Tak dla edukacji, nie dla deprawacji” odbyło się w niedzielę w Warszawie. Barbara Nowacka zaznaczyła, że protest miał niewiele wspólnego z ministerialnym projektem, a był za to ściśle powiązany z opozycją.

Spotkanie w Gdańsku, będące pierwszym wydarzeniem w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE, zgromadziło delegacje wszystkich państw członkowskich oraz przedstawicieli instytucji unijnych.

Posłuchaj materiału naszego reportera:

Mateusz Czerwiński/mk

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj