Dwukierunkowe, klimatyzowane, wyposażone w defibrylatory i stanowisko do przewożenia rowerów – takie mają być nowe tramwaje dla Gdańska. Pasażerowie mają z nich korzystać w drugiej połowie 2018 roku.
W poniedziałek zostanie ogłoszony przetarg na zakup 15 nowych tramwajów dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT). – Chcemy kupić tramwaje niezawodne technicznie, które będą gwarantowały bezpieczeństwo pasażerów (…) zależy nam na niskim wskaźniku awaryjności, niezawodności eksploatacyjnej, a także na ochronie środowiska i dlatego zwracamy uwagę na normy hałasu czy drgań – mówił na konferencji prasowej wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak.
DEFIBRYLATORY I PORTY USB
Przetarg dotyczy zakupu 15 wagonów tramwajowych wieloczłonowych, dwukierunkowych i całkowicie niskopodłogowych. Długość pojazdu nie może przekraczać 32,5 m. Pojazd ma pomieścić 200 osób, w tym co najmniej 28 na miejscach siedzących. Siedzenia i tapicerka mają być wandaloodporne. W trosce o potrzeby osób niepełnosprawnych wszystkie kolumny i poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju będą również opisane w alfabecie Braille’a.
Każdy nowy tramwaj ma być wyposażony w defibrylator AED. – Chcemy, aby w Gdańsku było to standardem, we wszystkich nowych i modernizowanych tramwajach mają być defibrylatory, co podniesie bezpieczeństwo nas wszystkich – tłumaczył Piotr Grzelak. Pojazdy mają być też wyposażone w system antykolizyjny, ostrzegający motorniczego przed groźbą zderzenia z przeszkodami oraz posiadać podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. Dodatkowo w tramwajach będzie wieszak na jeden rower.
115 MILIONÓW NA TRAMWAJE
Prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, Maciej Lisicki zwrócił uwagę, że ogłaszany przetarg na 15 tramwajów będzie zawierał opcję rozszerzenia zakupu o kolejne pojazdy. – Na dziś nie mogę powiedzieć, jak duża będzie opcja i ile pojazdów może być kupionych gdzieś około 2019-2020 roku – wyjaśnił.
Liczy, że przetarg zostanie rozstrzygnięty w marcu – kwietniu bieżącego roku. Na zakup przewidziano ok. 115 mln zł, pochodzących głównie z funduszy unijnych. Nowe pojazdy powinny dotrzeć do Gdańska jesienią 2018 roku. O wyborze oferty w 60 proc. ma decydować cena, w pozostałych 40 proc. – rozwiązania techniczne.
PRZYJAZNE MOTORNICZYM
Lisicki podkreślił, że warunki przetargowe na zakup nowych tramwajów były konsultowane z motorniczymi, stąd w kabinach pojawią się m.in. wygodniejsze fotele dla kierujących pojazdami, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB, radioodbiornik, czujnik dymu papierosowego, a także nowy bardziej ergonomiczny pulpit.
Grzelak przekonywał, że długofalowe inwestycje miasta w tabor i infrastrukturę podnoszące jakość komunikacji publicznej dają efekt w postaci wzrastającej liczby pasażerów.
W 2016 r. z miejskiej komunikacji w Gdańsku skorzystało 175,4 mln pasażerów, o prawie milion więcej niż rok wcześniej. Trasy obsługuje 127 składów tramwajowych i 243 autobusy. 86 proc. tramwajów i wszystkie autobusy są niskopodłogowe. 80 proc. autobusów i ponad 50 proc. tramwajów ma klimatyzację. Podano, że jeszcze w tym roku będzie ogłoszony przetarg na zakup 46 nowych autobusów dla Gdańska.
PAP/mili