Dwieście pięćdziesiąt milionów złotych będzie kosztować modernizacja linii kolejowej Ustka-Szczecinek. Będzie bezpieczniej, szybciej, na trasę wyjedzie nawet trzy razy więcej pociągów.
Takie możliwości będzie miała linia kolejowa 405 po modernizacji. Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk podpisał w Słupsku umowę z Polskimi Liniami Kolejowymi na przebudowę trasy.
– Nikogo z państwa nie muszę przekonywać jak potrzebna to inwestycja. Modernizujemy z PKP PLK około 89 kilometrów tej trasy, pięćdziesiąt trzy przejazdy kolejowe, prace rewitalizacyjne na czterech mostach, ośmiu wiaduktach, trzydziestu dwóch przepustach. Olbrzymie przedsięwzięcie – podkreślał marszałek Mieczysław Struk.
KONIEC WYKLUCZENIA KOMUNIKACYJNEGO?
Burmistrz Kępic Magdalena Gryko mówi, że to inwestycja oczekiwana od lat. – Obecny stan tej linii de facto zniechęcał do korzystania z kolei. Mam nadzieję, że to będzie koniec naszych kłopotów i wykluczenia komunikacyjnego. Ponadto zyskujemy tunel i bezpieczne przejście pod torami – dodaje burmistrz Kępic.
WIELE ZMIAN
Kolejarze podkreślają, że zmodernizowana linia 405 zyska nowe parametry. – Zakładamy, że po zakończeniu prac pociągi osobowe będą tu jeździły z prędkością 100km/h, a towarowe do 80 km/h. Dzięki nowoczesnemu systemowi sterowania ruchem za 14 mln złotych zwiększymy bezpieczeństwo oraz nawet trzykrotnie przepustowość tej linii. Skrócimy czas przejazdu na odcinku Ustka-Szczecinek o 12 minut. Zbudujemy dwa nowe przystanki kolejowe Słupsk-Strefa Ekonomiczna oraz Ustka-Osiedle Zachód. Powstaną 22 nowe perony, wszystkie o wysokości 76 centymetrów, z nową nawierzchnią. Będą nowe wiaty przystankowe, będą perony oświetlone z informacją dla podróżnych. Zbudujemy nowe przejście podziemne w Kępicach. Przejście w Miastku zostanie zmodernizowane. Wszystkie przejazdy kolejowe oraz torowisko będą również modernizowane – wylicza dyrektor Andrzej Krawczyński z oddziału północnego PKP PLK.
Modernizacja linii 405 ma się zakończyć w roku 2020. – Zakładamy znaczne poprawienie liczby połączeń kolejowych na tej trasie jeszcze przed zakończeniem modernizacji. Jesteśmy po rozmowach z samorządami i firmami, nie wykluczam uruchomienia połączeń całorocznych na linii Słupsk-Ustka w najbliższym czasie – podkreślał marszałek Struk.
Przemysław Woś/mili