Mieszkaniec Pomorza rocznie podróżuje pociągiem średnio 24 razy. Jest to najwyższy wynik w Polsce. Tak wynika z opublikowanej w kwietniu analizy przeprowadzonej przez Urząd Transportu Kolejowego.
Drugie miejsce w zestawieniu zajmuje województwo mazowieckie, gdzie średnio pociągami podróżowano 16 razy w ciągu roku. W stosunku do całego kraju statystycznie każdy Polak w 2016 roku prawie osiem razy jechał pociągiem.
Urząd Transportu Kolejowego przeprowadził ogólnopolską analizę, której celem jest porównanie stopnia wykorzystywania kolei w przewozach pasażerskich w poszczególnych województwach.
WYNIK NA POMORZU
Najwyższy poziom wskaźnika występuje w województwie pomorskim, gdzie wynosi on 23,3. proc., co oznacza, że mieszkaniec tego regionu w ciągu roku z transportu kolejowego korzystał średnio 24 razy. Drugie miejsce w zestawieniu zajmuje województwo mazowieckie – 19 procent, czyli 16 przejazdów.
Raport podaje, że takie zainteresowanie koleją wynika z tego, że sieć kolejowa jest w tych województwach stosunkowo dobrze rozwinięta wewnątrz i wokół obu aglomeracji. Poza tym jest rozwijana poprzez modernizację i budowę nowych linii i przystanków kolejowych. Według raportu, na tych sieciach istnieją najlepsze w Polsce oferty kolei aglomeracyjnych.
STATYSTYCZNY POLAK
Wskaźnik wykorzystywania kolei w województwie oblicza się dzieląc liczbę podróżny pociągami przez liczbę mieszkańców danego obszaru. W całej Polsce kształtuje się on na poziomie 7,6 proc. podróży na rok, czyli statystycznie w 2016 roku każdy Polak prawie osiem razy jechał pociągiem.
Fot. Materiały prasowe / Wskaźnik wykorzystywania kolei dla całego kraju
RESZTA KRAJU WYPADŁA GORZEJ
Kolejne województwo – wielkopolskie – osiągnęło poziom 8,2 proc. Czwarte w kolejności jest województwo dolnośląskie z wynikiem 7,7 proc. W pozostałych województwach poziom wykorzystania jest poniżej średniej. Najniższy występuje natomiast w województwie podlaskim – średnia liczba podróży na mieszkańca wyniosła tam w 2016 r. 1,5.
Wizja rozwoju kolei w przyszłości została zapisana w dokumencie „Biała Księga Transportu” Komisji Europejskiej z 2011 r. Wśród założeń dokumentu pojawia się teza, że w 2050 r. większość przewozów na średnie odległości będzie odbywać się za pomocą kolei.
jK