Obwodnica dla rowerzystów i pieszych o długości 7 km, która okalać ma śródmieście Gdyni to jeden z pomysłów zaproponowanych przez miejskich aktywistów. Przedstawili oni bardziej śmiały pomysł na zagospodarowanie 35 milionów złotych przewidzianych na Park Centralny w Gdyni.
Na początku maja przedstawiono projekt zagospodarowania przestrzeni przy al. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Gdyni. Miasto chce stworzyć przestrzeń podobną do tych, które znajdują się w Mediolanie, Paryżu czy Nowym Jorku. Projekt Parku Centralnego wyceniony został na 35 milionów złotych.
Zgodnie z planem przedstawionym przez miasto w parku ma się znajdować m.in. staw, wokół którego wybudowane mają być siedziska, kładki i pole do gry w bule. Dodatkowo w parku miasto chce wybudować punkt informacji turystycznej i punkty gastronomiczne. Wokół terenu ma powstać 800-metrowa ścieżka dla biegaczy i 850-metrowa trasa dla rolkarzy. Ważną częścią projektu ma być parking podziemny na 286 miejsc.
Fot. Materiały prasowe Gdyni.pl
Gdyńscy aktywiście społeczni przedstawili nieco inny pomysł na wykorzystanie 35 milionów złotych. Proponują rozwinięcie idei Parku Centralnego.
ZIELONA OBWODNICA GDYNI
Stowarzyszenie Miasto Wspólne na specjalnie zorganizowanym spotkaniu 6 czerwca w Gdyńskim Centrum Organizacji Pozarządowych przedstawiło projekty – Zielona Obwodnica Gdyni.
Stowarzyszenie proponuje połączenie kilku miejskich terenów o zróżnicowanej funkcji – od rekreacji po sport i edukację – w jeden zielony szlak o długości ok. 7 km, który będzie okalał śródmieście Gdyni. Ring będzie obwodnicą dla pieszych i rowerzystów. – Na jej trasie miasto planuje kilka inwestycji, dlatego liczymy, że nasz pomysł zostanie w nie wpisany, zwłaszcza że nie będzie generował dodatkowych kosztów, ponad te planowane przez miasto – mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Fot. Agnieszka Badach
– Ring mógłby być obszarem zieleni miejskiej o funkcjach ekologiczno-społecznych poprawiającym warunki życia mieszkańców Gdyni, a także nadać specyficzny i indywidualny charakter miastu – podkreśla urbanista Miasta Wspólnego Maciej Zielonka.
ROWEROWE POŁĄCZENIE Z ORŁOWEM
Zielony Ring od południa będzie obejmował Polankę Redłowską. Dziś miasto planuje sprzedaż jej części, ale MW proponuje, by zagospodarować ją na teren, który będzie służył wszystkim mieszkańcom.
– Będzie przedsionkiem rezerwatu – miejsca, gdzie teoretycznie ludzi być nie powinno. Dlatego Polanka, zagospodarowana jako teren leśnej edukacji, a także miejsce do grilla czy wypoczynku prawie w lesie, będzie służyć pośrednio ochronie samego rezerwatu. Dodatkowo naprawa drogi między Polanką a Płytą Redłowską umożliwiłaby utworzenie połączenia rowerowego do Orłowa – dodaje Piesiewicz.
Sportowcom, szczególnie amatorom, miałby służyć też należący do miasta teren w sąsiedztwie kortów tenisowych Arki. Mógłby tam powstać obiekt służący lekkoatletom – dziś Gdynia nie ma takiego obiektu w odróżnieniu od Gdańska i Sopotu. Stowarzyszenie już rozmawiało z klubami lekkoatletycznymi. Koszt dla miasta przy uwzględnieniu dofinansowania z ministerstwa sportu, to 1,5 mln zł.
PRZEBUDOWA SKWERU ARKI GDYNIA
Ważnym elementem planu Miasta Wspólnego jest przebudowa skweru Arki Gdynia oraz bulwaru na jego wysokości. – Tu miałyby pojawić się m.in. toalety publiczne – konkurs na nie miasto rozstrzygnęło w 2015 roku – oraz drugi nadmorski plac zabaw, który odciążyłby bardzo popularny i zatłoczony w okresie wakacyjnym plac zabaw przy Muzeum Miasta Gdyni – punktuje Piesiewicz.
ZIELONA OBWODNICA
Obwodnica ma iść wzdłuż alei Piłsudskiego i doprowadzić do lepszego zagospodarowania tamtejszych terenów zielonych. Chodzi m.in. o tak zwany park centralny. Tu społecznicy podnoszą w wątpliwość plany miasta dotyczące miejskiej inwestycji.
PARKING, ALE W INNYM MIEJSCU
Większość kwoty inwestycji, szacowanej na 35 mln, pochłonie bardzo drogi w wykonaniu parking podziemny. – Zamiast wydawać po 100 tys. złotych na jedno miejsce w parkingu podziemnym, można za połowę tej kwoty – w przeliczeniu na jedno miejsce – stworzyć parking kubaturowy nad Węzłem Franciszki Cegielskiej, zaledwie 300 metrów w linii prostej od Urzędu Miasta – mówi Łukasz Piesiewicz.
Dodaje, że z integrowałoby to transport indywidualny ze zbiorowym w tym miejscu i wymusiło zmiany na Węźle Wzgórze, który wymaga modernizacji i przebudowy w szczególności z uwagi na pieszych.
ZAMIAST DROGOWYCH, FUNKCJE ZIELONE
Elementem obwodnicy miałaby stać się aleja 17 Grudnia. Miasto już w przeszłości zapowiadało, że idąca wzdłuż torów aleja zostanie wyremontowana. Na jej końcu, po drugiej stronie skrzyżowania – przy dworcu SKM ma pojawić się zejście. Na przebudowę czeka też Plac Konstytucji. Dziś plany skazują go na podporządkowanie funkcjom drogowym. Miasto Wspólne proponuje żeby była to część zielonego ringu, najbardziej miejska i najmniej zielona, ale wciąż wygodna dla pieszych.
Prowadziłaby do ujętego w planie miejscowym ciągu pieszo-rowerowego, który ma przecinać teren Międzytorza. Dalej obwodnica prowadziłaby do Skweru Kościuszki i bulwaru, zamykając się.
PLAN PIĘCIOLETNI
Miejscy aktywiści przewidują, że planowana przez miasto kwota 35 mln złotych na parking i park centralny, wystarczyłaby na stworzenie parkingu kubaturowego, rozpoczęcie zagospodarowywania alei 17 Grudnia oraz prace na terenie parku przy Piłsudskiego i na Polance Redłowskiej. Bardziej kosztowne mogą okazać się prace przy obiektach sportowych i przy przebudowie Skweru Arki Gdynia, ale jak podkreśla MW, plan mógłby być realizowany sukcesywnie, w ciągu 5 lat. Miasto zapowiedziało, że parking i park centralny zrealizuje w 3 lata, do roku 2020.
– W przyszłości ring mógłby zostać poszerzony o Działki Leśne, gdzie są rezerwy terenu – uwzględnione w obowiązujących planach miejscowych, które są kontynuacją wizji z lat 30. – dodaje urbanista Michał Szatybełko z MW.
jK