Po roku planowania, czas na rozpoczęcie prac. Ruszają milionowe inwestycje w Porcie Gdańsk. Największe zadania realizowana będą z pomocą środków unijnych na kwotę prawie 600 milionów złotych. Rok 2017 był rokiem planów i rozpisywania przetargów, teraz w porcie ruszą konkretne zadania – w tym roku będzie ich około 200.
Zmiany czekają między innymi w Porcie Wewnętrznym, gdzie pogłębiony będzie tor wodny i rozbudowane nabrzeża: Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Nabrzeże Oliwskie, Zbożowe, Wisłoujście i Dworzec Drzewny. Ten projekt pochłonie blisko 470 milionów złotych. Z kolei w Porcie Zewnętrznym rozbudowana i wyremontowana zostanie sieć drogowo-kolejowa. To zadanie szacowane jest na około 180 milionów złotych.
W ramach dotacji unijnych wybudowane zostanie też Nowe Nabrzeże Północne. Oprócz tego realizowane będą inwestycje hydrotechniczne jak remont Falochronu Brzegowego i kubaturowe, które obejmą między innymi modernizacje budynków na terenie portu. Mocno wyczekiwanym zadaniem jest budowa parkingów dla przewoźników. Jak zapewnił zarząd portu, w ciągu trzech najbliższych lat powstaną cztery parkingi, które pomieszczą ponad pół tysiąca pojazdów. Najszybciej – prawdopodobnie w tym roku – powstanie parking buforowy u zbiegu ulic Śnieżnej i Handlowej. Kolejne będą zlokalizowane: przy ul. Budowniczych Portu Północnego, Trasie Sucharskiego i ul. Ku Ujściu.
PÓŁ MILIARDA NA KOLEJ
Dla lepszego skomunikowania portu nie bez znaczenia są inwestycje kolejowe. – Wyremontowane zostaną trzy stacje towarowe: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski i Gdańsk Zaspa Towarowa – zapowiedział wiceminister infrastruktury Kazimierz Smoliński. To zadanie pochłonie ponad pół miliarda złotych. Dzięki modernizacji zwiększy się możliwość formowania dłuższych składów – będzie można obsługiwać te o długości 740 metrów. Dzisiaj pociągi są znacznie krótsze, przez co ilość transportowanych towarów jest mniejsza. Polepszy się także stan techniczny samych torów.
Port Gdańsk cieszy się największym wzrostem wśród portów w Polsce. W ubiegłym roku padł tam rekord przeładunku, który wyniósł 40,6 milionów ton. Jak podkreślił prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Greinke, plan inwestycyjny na ten rok nie powinien wpłynąć na pracę spółki. – Mamy nadzieję, że pomimo tego zakrojonego na szeroką skalę programu inwestycyjnego, przeładunki nie będą nam spadały, a rosły. Na to liczymy. Po zakończeniu wszystkich inwestycji – po roku 2020 mamy nadzieję, że wzrosty i dynamika wzrostu przeładunków na terenie naszego portu będzie większa.