Tor wodny do Portu Północnego w Porcie Gdańsk będzie dwukierunkowy. Dzięki planowanej przez Urząd Morski inwestycji, do portu będą mogły wchodzić i wychodzić jednocześnie statki o długości 355 m i zanurzeniu do 15 m. Obecnie ruch do portu jest jednokierunkowy.
Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na modernizację toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku. Koszt inwestycji to ok. 170 mln zł brutto. Rozpoczęcie prac planowane jest na wrzesień 2018 roku. Modernizacja ma trwać przez 15 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Oferty są przyjmowane do 11 czerwca.
BEZPIECZNA ŻEGLUGA
Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni, poinformowała PAP, że prace modernizacyjne będą prowadzone na długości 6420 metrów. Obecnie szerokość toru na dnie wynosi 350 m, a głębokość techniczna 17,5 m. Po modernizacji parametry mają wynosić odpowiednio: 600 m i 18 m. Wskazała, że celem modernizacji jest zapewnienie bezpiecznej żeglugi dwukierunkowej statków o długości 355 m, szerokości 60 m i zanurzeniu do 15 m mogących wchodzić i wychodzić z Portu Północnego jednocześnie.
SZERSZE PLAŻE I WYSPA DLA FOK
Rząd Morski informuje, że zadanie jest podzielone na dwie części. Pierwsza obejmuje wykonanie modernizacji toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku na długości ok. 4200 m, a druga wykonanie modernizacji toru na długości ok. 2220 m. Urząd podał, że łączna kubatura robót czerpalnych na całej długości toru wynosi prawie 5 mln metrów sześciennych.
RUCH DWUKIERUNKOWY PRZEZ KONTENEROWCE
Projekt w 85 proc. jest finansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. W ocenie Urzędu Morskiego, prace prowadzone na torze w małym stopniu utrudnią ruch statków wpływających do Portu Północnego. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni miesiąc temu portalowi gospodarkamorska.pl tłumaczył, że stworzenie warunków dla ruchu dwukierunkowego wynika z rozwoju ruchu kontenerowców.
– Przy obecnej dynamice obsługi kontenerowców, musimy zapewnić armatorom wejścia prawie z biegu. Nie możemy na terminalu paliwowym zbyt długo trzymać tankowców. Godzina to dziesiątki tysięcy, a doba to ponad 200 tys. dolarów – uzasadniał. – Statki mają obecnie po 400 m długości, w niedalekiej przyszłości być może 440 m. Wszelkie symulacje i wyliczenia wskazują, że zapewnienie 300-metrowego pasa ruchu to gwarancja bezpieczeństwa dla statków, które będą w naszych portach przyjmowane– wyjaśnił konieczność pogłębienia toru w dnie do 600 metrów.
NIE TYLKO TOR
Modernizacja toru nie jest jedyną inwestycją Urzędu Morskiego w obszarze Portu Gdańsk. Kierzkowska poinformowała, że Urząd realizuje też: podczyszczenie toru podejściowego do Nowego Portu i obrotnicy podejścia do Portu Północnego, modernizację układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym oraz modernizację wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku. W Porcie Gdynia natomiast Urząd Morski przygotowuje przetargi m.in. na podczyszczenie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych w porcie.