Od półtora miesiąca na gdańskim lotnisku nie działa system ILS II kategorii. Umożliwia on lądowanie w trudnych warunkach pogodowych. Powodem awarii są problemy techniczne.
System ILS II kategorii nie działa na gdańskim lotnisku od 21 września. O awarii poinformowała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP). W pierwszym komunikacie PAŻP zawiadomiła, że usterka spowodowała wyłączenie systemu II kategorii i przejście w tryb kategorii I, która nie jest tak dokładna.
ROZPOCZĘLI JUŻ NAPRAWĘ
Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego w Gdańsku, poinformował, że mimo awarii ILS, lotnisko normalnie funkcjonuje. Dodał również, że odpowiedzialna za tę część systemu Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozpoczęła już działania naprawcze.
– Samoloty mogą lądować na naszym lotnisku. Natomiast port działa w systemie kategorii I. Na nią składają się pewne czynniki infrastrukturalne, za które odpowiada Port Lotniczy w Gdańsku, np. oświetlenie pasa startowego. Na drugą część systemu ILS II kategorii składają się anteny pomocy nawigacyjnej dla pilotów. Jedna z tych anten nie działa. Za wszystkie jej usterki odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. PAŻP już wyjaśnia sprawę z dostawcą tego systemu – mówił Michał Dargacz.
System ILS II kategorii zaczął działać w Porcie Lotniczym w Gdańsku pod koniec 2015 roku. Lotnisko zainwestowało w oświetleniową część urządzenia 60 mln zł. Z kolei Polska Agencja Żeglugi Powietrznej na nowe anteny nawigacyjne wydała około 4 milionów złotych.
ODPOWIEDŹ RZECZNIKA PAŻP
W środę po południu Paweł Łukaszewicz, rzecznik Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odniósł się do sprawy awarii. W komunikacie przesłanym do Radia Gdańsk czytamy:
– Powodem decyzji o obniżeniu kategorii systemu ILS z II na I na gdańskim lotnisku była zarejestrowana seria alarmów dostarczonego przez dostawcę urządzenia, sygnalizujących przekroczenie parametrów wymaganych dla kategorii II. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej na bieżąco zawiadamia dostawcę sprzętu o wszystkich zauważonych błędach.
Z uwagi na to, że do roku 2023 system objęty jest gwarancją, PAŻP, jako zamawiający, zwrócił się do wykonawcy z prośbą o natychmiastowe zidentyfikowanie przyczyn wszystkich występujących błędów i ich niezwłoczne usunięcie, co będzie podstawą do jak najszybszego przywrócenie działania systemu w kategorii II.
PAŻP nie przesądza, czy przyczyną nieprawidłowego działania systemu jest wskazany w pytaniach brak osłon. W przygotowanej przez PAŻP specyfikacji jednoznacznie wskazano, że system ma działać w specyfice gdańskiego lotniska i wywiązania się z tego zobowiązania PAŻP oczekuje od dostawcy systemu.
Nie wiadomo, jak długo potrwają prace naprawcze. Według aktualnych informacji, system ILS II kategorii ma zostać uruchomiony najpóźniej do 31 stycznia 2019 roku.
mkul