Bez szpecących reklam i z nową oprawą wizualną. Tak wygląda kamienica „Panta Rei” w Gdyni, którą artyści zajęli się w ramach projektu „re:design”. Budynek przy ulicy Abrahama 37 we współpracy z konserwatorem zabytków został oczyszczony ze wszystkiego co szpecące.
– Zrobiliśmy nowy szyld dla lokalu na parterze, a do tego zbiorczą wizytówkę. To bardzo ważne, bo wielu ludzi, którzy mają lokale na piętrach wystawiało swoje reklamy na elewacji. Czasami były to szyby, natomiast teraz są zebrani w jeden zbiorczy szyld wizytówkowy. To pozwoliło ściągnąć tak zwane „szmaty” z elewacji – opowiada Monika Domańska ze Stowarzyszenia Traffic Design.
„BYŁ INSPIROWANY POPRZEDNIM SZYLDEM”
Nowego szyldu doczekał się także Klub Desdemona, który znajduje się w kamienicy.
– Kolega stworzył całkowicie nowy krój pisma specjalnie dla lokalu Desdemona, który był inspirowany poprzednim szyldem. Ja zaprojektowałem bramę wjazdową do kamienicy. Starałem się żeby była w swojej formie stonowana i pasowała do modernistycznego kształtu i bryły kamienicy – dodaje współautor projektu S.C. Szyman.
GDYŃSKI MODERNIZM
Litery zaprojektował Maciej Połczyński. Nowej odsłony doczekała się także brama oraz witacz z napisem „Panta Rei”. Kamienica jest jednym z flagowych budynków gdyńskiego modernizmu. Została zbudowana przed wojną przez przedsiębiorstwo o tej samej nazwie. Na pomysł oczyszczenia jej ze szpecących reklam wpadli przedstawiciele firm znajdujących się w budynku. I to od nich zależy czy taka estetyka się utrzyma.
– Wszystko zależy od osób, które są właścicielami albo wynajmującymi lokale. To po prostu zależy od czynnika ludzkiego – przyznaje Monika Domańska.
Stowarzyszenie Traffic Design odnowiło wcześniej w ten sposób budynek YMCA. – Tam też oczyściliśmy elewację z różnych „narośli” reklamowych i stworzyliśmy tam szyld. Potem była lodziarnia Kwaśniak a trzecia edycja była na ulicy Starowiejskiej i szewc na Abrahama. Kolejne dwie edycje odbywały się w Warszawie na Pradze Północ i Pradze Południe. Teraz jest czas na Gdynię – wymienia.
PRAWIE 80 TYSIĘCY ZŁ
Działanie w kamienicy „Panta Rei” były realizowane w ramach konkursu na wdrażanie dobrych praktyk projektowych organizowanego przez Centrum Designu Gdynia. Koszt prac to około 80 tysięcy złotych.
Magdalena Manasterska/mkul