Wahadłowy pas ruchu zamiast buspasa? Zmiana decyzji ws. ulicy Chwarznieńskiej w Gdyni

Na witomińskim odcinku ulicy Chwarznieńskiej powstać ma wahadłowy pas ruchu – nieoficjalnie ustaliło Radio Gdańsk.

W styczniu wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk zapowiedział, że zamierza zmienić projekt przebudowy ul. Chwarznieńskiej na Witominie. Nie chciał jednak zdradzić, na czym te mają polegać. – Obecny projekt się zdezaktualizował i nie jest już w stanie zabezpieczyć potrzeb mieszkańców – lakonicznie stwierdził wówczas Marek Łucyk.

NIE BĘDZIE BUSPASA? 

Ulica Chwarznieńska na Witominie poszerzona może być tylko o jeden pas ruchu. Dotychczasowy projekt przewidywał przeznaczenie go na buspas w kierunku Chwarzna. Takie rozwiązanie usprawniłoby komunikację miejską, ale w żaden sposób nie rozwiązało problemu tysięcy kierowców, którzy codziennie w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym tracą po kilkadziesiąt minut w tworzących się tam gigantycznych korkach. Teraz jednak, według naszych ustaleń, pełniący od kilku miesięcy funkcję wiceprezydenta Gdyni do spraw rozwoju Marek Łucyk postanowił wprowadzić rozwiązanie, które rzeczywiście może usprawnić ruch na głównym szlaku komunikacyjnym do zachodnich dzielnic miasta. Zamiast buspasa, powstać ma trzeci, wahadłowy pas ruchu. W ten sposób w porannym szczycie komunikacyjnym kierowcy z Chwarzna i Wiczlina będą jechać dwoma pasami w stronę centrum, a po południu również dwoma pasami wracać do domów.

SPRZECIW GZDiZ 

Inicjatywa Marka Łucyka, jak się dowiedzieliśmy, początkowo spotkała się z oporem specjalistów z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Twierdzić mieli oni, że takiego rozwiązania wprowadzić się na Witominie nie da. Przede wszystkim dlatego, że na tym odcinku ul. Chwarznieńskiej jest zbyt dużo skrzyżowań.

– Skoro w innych europejskich miastach jest to możliwe, to tu też musi się to udać – miał odpowiedzieć Marek Łucyk i wręczyć osłupiałym urzędnikom projekty z przykładami pasów wahadłowych. Niewykluczone, że wybudowanie pasa wahadłowego sprawi, że wprowadzone zostaną ograniczenia na skrzyżowaniu ulic Chwarznieńskiej i Hodowlanej. Rozważany jest wariant, zgodnie z którym możliwe będzie jedynie skręcenie w ul. Hodowlaną jadąc ul. Chwarznieńską od strony Obwodnicy Trójmiasta. A wyjazd z ul. Hodowlanej jedynie w prawo, w stronę centrum miasta.

SYMBOLICZNA ZMIANA 

Zmiana koncepcji przebudowy ul. Chwarznieńskiej na Witominie jest też w pewien sposób symboliczna. Poprzednik Marka Łucyka na stanowisku wiceprezydenta do spraw rozwoju, czyli Marek Stępa, lansował rozwiązanie z przeznaczeniem dodatkowego pasa na potrzeby komunikacji miejskiej. Stępa, co nie jest żadną tajemnicą, samochodu nie prowadził i korzystał z transportu publicznego. Łucykowi, jako kierowcy, problemy właścicieli samochodów wydają się być bliższe. Przygotowanie nowego projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej potrwa kilka miesięcy. Przebudowa witomińskiego odcinka tej drogi pierwotnie zakończyć się miała już w 2013 roku.

 

Marcin Lange/mm

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj