Niedopałki papierosów, butelki po alkoholu, puszki, brudne kartony i nie tylko – taki widok to dla mieszkańców gdańskiego Głównego Miasta niemalże codzienność. Pełno śmieci zalega przy ul. Długi Targ, Bazylice Mariackiej czy Targu Węglowym. Jak twierdzą mieszkańcy, rzadko kiedy w okolicy widzą służby zajmujące się sprzątaniem trawników i ulic. Inni już się do tego przyzwyczaili.
Mieszkańcy podkreślają, że przede wszystkim zalegają śmieci o dużych gabarytach, a w okolicach Domu Harcerza przy ul. Za Murami, służb sprzątających nie było od roku.
Śmieci znajdujące się w okolicach Domu Harcerza (Fot. Daniel Nawrocki)
ZMIANY OD WRZEŚNIA
– Gmina odpowiada za wywóz odpadów komunalnych i zawsze staramy się szybko reagować. Na czas Jarmarku św. Dominika odpady z terenu Głównego Miasta będą wywożone nawet dwa razy dziennie. Pracujemy także nad usprawnieniem odbiorów z centrum. Zmiany będą obowiązywały od września, czyli od wejścia w życie nowej umowy na obsługę systemu gospodarowania odpadami w Gdańsku – mówiła Karina Rembiewska z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
REMONTY WIAT ŚMIETNIKOWYCH
– Szybko kontaktujemy się z zarządcami, wykonawcami bądź strażą miejską, zgodnie z kompetencjami. Czym innym jest intencjonalne podrzucenie odpadów, a czym innym nieświadome wystawienie lodówki do wiaty śmietnikowej – mówiła.
W długim terminie realizowany jest także program zagospodarowania podwórzy Głównego Miasta. – W jego ramach we współpracy ze wspólnotami mieszkaniowymi powstaje projekt nowego zagospodarowania dla podwórza. Projekt jest uzgadniany z konserwatorem zabytków. Gmina w pierwszej kolejności dofinansowuje remont lub budowę nowej wiaty śmietnikowej wraz z domknięciem kwartału. Ostatnią taką realizację można zobaczyć przy ul. Słodowników. Bardzo istotne jest uregulowanie kwestii osób, które wspólnie użytkują dany punkt gromadzenia śmieci, a także zaangażowanie w codziennie utrzymywanie porządku – dodała Karina Rembiewska.
Śmieci znajdujące się przy Targu Węglowym (Fot. Daniel Nawrocki)
W przypadku niesegregowania śmieci, odpady są odbierane jako zmieszane i może zostać naliczona podwyższona opłata. Dodatkowo straż miejsca czy policja za zaśmiecanie lub nieporządek może ukarać mandatem od 20 do 500 złotych.
Daniel Nawrocki/pOr