Czy zabraknie leków, czym jest teleporada i jak z niej korzystać? Eksperci radzą, jak skutecznie dbać o bezpieczeństwo

Pacjenci szturmują apteki i wykupują lekarstwa na zapas. Czy grozi nam ich niedobór? Na czym polega teleporada i dlaczego warto z niej skorzystać oraz jak to zrobić? O tym wszystkim Beata Gwoździewicz rozmawiała ze swoimi gośćmi: Michałem Pietrzykowskim, szefem Okręgowej Radu Aptekarskiej w Gdańsku oraz Hanną Jankiewicz z pomorskiego NFZ.


 – Pacjenci szturmują apteki, to prawda. Jednak jeśli chodzi o leki przeciwwirusowe, przeciwzapalne, to powinno ich wystarczyć – uspokajał Michał Pietrzykowski. – Jeżeli chodzi o leki dotychczas zagrożone brakiem dostępności, to niestety nadal ich brakuje. Mówimy o lekach endokrynologicznych, pulmonologicznych i przeciwzakrzepowych. Nadal ich brakuje, ale brakowało ich przed wybuchem epidemii. Jeśli chodzi o zamienniki, trzeba zawsze pytać lekarza lub farmaceuty – dodał

Nawet kilka tysięcy połączeń dziennie w sprawie koronawirusa odbierają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta – infolinii, gdzie pod numerem 800 190 590 można uzyskać wszystkie niezbędne informacje o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem.

– Jeśli chodzi o teleporady, to najczęściej dostajemy pytania o koronawirusa. Cała seria pytań, związanych z jego objawami. Teleporada jest bezpieczna dla nas i środowiska medycznego. Dzwonimy, rejestracja zbiera od nas krótki wywiad, jeśli jest możliwość udzielenia informacji telefonicznie, to lekarz jej udziela – wyjaśniała Hanna Jankiewicz. – Jeżeli trzeba się gdzieś udać, lekarz też o tym mówi, ale to wszystko zależy od pacjenta indywidualnie. Wszystkie numery telefonów są na stronach internetowych NFZ i przychodni. Są to numery zwykłych przychodni i są zawsze aktualne – podkreśliła.

POSŁUCHAJ:

 

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj