Władze Gdańska będą współpracować z rządem w zakresie inwestycji. Poseł PiS Kacper Płażyński: „Odczytuję tę wolę z nadzieją na przyszłość”

Władze Gdańska są gotowe współpracować z rządem – mówi prezydent Gdańska. Aleksandra Dulkiewicz odniosła się do poniedziałkowego stanowiska posła Kacpra Płażyńskiego i radnych Prawa i Sprawiedliwości odnośnie do budowy przystanków na linii SKM do Brzeźna.


 Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, w obecności prezydenta Andrzeja Dudy, ogłosił w czwartek rządowy program mający na celu budowę, odbudowę oraz modernizację 200 przystanków kolejowych w całej Polsce. Na mapie planowanych inwestycji znajduje się również Gdańsk z propozycją odbudowy m.in. przystanków pasażerskich: Brzeźno, Nowe Szkoty oraz Zaspa Towarowa.

JASNA DEKLARACJA

Poseł PiS Kacper Płażyński, radni Przemysław Majewski i Andrzej Skiba z PiS chcieli jasnej deklaracji dotyczącej współpracy Gdańska z rządem. W poniedziałek w tej sprawie zorganizowali konferencję prasową. Magistrat odpowiedział dopiero na drugi dzień.

– Przedstawiliśmy nasze stanowisko. Przygotowaliśmy opracowanie analizujące zasadność i potrzebę linii kolejowej wiodącej do Nowego Portu. Opracowanie zostało przekazane spółce PKP PLK, która zarządza linią. Decyzją tej spółki, podlegającej ministrowi Adamczykowi, zostały te przystanki rozebrane – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Poseł Kacper Płażyński skomentował słowa prezydent Gdańska.

– Rozebrana infrastruktura to część realizowanego projektu przez rząd. Na tym ta inwestycja polega. Jeżeli prezydent Gdańska w ten sposób informuje mieszkańców o inwestycji, to albo ma braki w wiedzy w tym zakresie, albo robi to dlatego, by „szczypać” polski rząd. Niemniej jednak wolę pani prezydent odczytuję z nadzieją na przyszłość – odpowiada Kacper Płażyński, poseł PiS.

INWESTYCJE

Przy linii do Nowego Portu powstaje osiedle, na którym może zamieszkać 25 tysięcy osób.

Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa zdemontowano większość starych torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej. Usunięto łącznie ponad 23 kilometry torów oraz 50 rozjazdów. Gotowe jest odwodnienie. Wzmacniany jest grunt, do czego użyto dotychczas prawie 1,8 tys. sztuk pali. Trwa przebudowa przejścia dla pieszych na przystanku Gdańsk Kolonia oraz budowa nowej nastawni. Zainstalowane w niej urządzenia oraz system sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych.

Na odcinku od stacji Gdańsk Główny do stacji Gdańsk Zaspa Towarowa zdemontowano tor linii towarowej, razem z siecią trakcyjną oraz zlikwidowano peron na przystanku Gdańsk Nowe Szkoty.

Łączna wartość przebudowy torów do Nowego Portu i dwóch projektów przebudowy torów do trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto. Prawie 40 proc. stanowi dofinansowanie unijne – ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility.

Maciej Naskręt/pOr/PAP

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj