Pomoc psychologiczna dla pracowników GAiT. „Zawód kierowcy i motorniczego to ogromna odpowiedzialność, ale też stres”

Gdańskie Autobusy i Tramwaje uruchamiają wsparcie psychologiczne dla pracowników. Specjalista pomoże motorniczym i kierowcom w radzeniu sobie ze stresem w sytuacjach kryzysowych, takich jak kolizje lub wypadki. Oprócz indywidualnej terapii, poprowadzi również szkolenia m.in w zakresie psychoprofilaktyki. – Zawód kierowcy i motorniczego wiąże się ze zwiększonym stresem. Każdego dnia siadając za sterami pojazdów, biorą na siebie ogromną odpowiedzialność. Odpowiadają za bezpieczeństwo, życie i zdrowie pasażerów. Ciągła koncentracja, sytuacje, zdarzenia na drodze, ale także w pojazdach są obciążające. Dlatego uruchamiamy wsparcie psychologiczne dla naszych pracowników – poinformował prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki. Jak podkreślił, o potrzebie wsparcia psychologicznego sygnalizowali pracownicy.

INDYWIDUALNE SPOTKANIA I SZKOLENIA

Załogę GAiT wspierać będzie psycholog kliniczny, specjalista z zakresu psychologii transportu oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Motorniczym i kierowcom udzieli on pomocy w sytuacjach kryzysowych, np. w miejscu kolizji, wypadku. Porad udzielać będzie także później, podczas indywidualnych spotkań, na których podpowie jak radzić sobie ze skutkami ostrego stresu związanego ze zdarzeniem.

Oprócz indywidualnych konsultacji specjalista poprowadzi również szkolenia poświęcone specyfice pracy kierowców i motorniczych, w tym także z zakresu psychoprofilaktyki.

„TAKIE ZDARZENIA TO CODZIENNOŚĆ”

Rzeczniczka spółki Anna Dobrowolska zwróciła uwagę, że prawie każdego dnia pracownicy GAiT są uczestnikami kolizji lub wypadków.

– Właściwie nie ma dnia bez wjechania na torowisko przez nieuważnego kierowcę, rowerzystę, czy wtargnięcia pieszego na czerwonym. Nawet, gdy udaje się wyjść z takiej sytuacji bez szwanku, nie dochodzi do tragedii, zdarzenia te kierowcy i motorniczowie – jak sami mówią – odchorowują. Bywa, że pasażerowie zachowują się agresywnie i zagrażają bezpieczeństwu współpasażerów i prowadzących pojazdy. Niestety, takie niebezpieczne, trudne zdarzenia to nierzadko codzienność pracowników GAiT, zarówno kierowców, motorniczych, jak i interweniujących służb, czyli Zespołu Utrzymania Ruchu. Z radzeniem sobie ze skutkami tych trudnych sytuacji załodze GAiT pomagał będzie od teraz specjalista – powiedziała.

 
„KRYZYS EMOCJONALNY”

Prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów podkreślił, że wsparcie uruchomiono w czasie, kiedy w Polsce wiele osób jest w kryzysie emocjonalnym w związku z pandemią koronawirusa.

– Pracownicy GAiT, kierowcy, motorniczowie, nasze służby, zaplecze techniczne należą do tych, którzy swojej pracy do domu zabrać nie mogą, nie mogą się w nim zaszyć i bezpiecznie przeczekać. Są nieprzerwanie na służbie. Teraz i w okresie największej izolacji społecznej, choć jak każdy obawiają się o siebie, swoje rodziny. Bez wątpienia wsparcie psychologiczne będzie w tym trudnym czasie bardzo pomocne – powiedział Lisicki.

Ze wsparcia psychologa bezpłatnie korzystać mogą wszyscy pracownicy spółki.

 

 

PAP/pOr

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj