Zakończono studium wykonalności projektu budowy terminala LNG małej skali w Gdańsku dla Grupy Lotos (GL). Kolejnym krokiem jest decyzja inwestycyjna. Byłby to pierwszy tego typu obiekt w Polsce – poinformowała we wtorek spółka.
Grupa Lotos wyjaśniła w komunikacie prasowym, że inwestycja umożliwi wykorzystanie LNG jako paliwa w transporcie morskim i lądowym i „wzmocni pozycję koncernu jako lidera w dziedzinie paliw alternatywnych”.
Projekt budowy terminala LNG małej skali w Gdańsku Grupa Lotos analizuje w konsorcjum z Operatorem Gazociągów Przesyłowych Gaz-System.
– Będzie on stanowił bazę przeładunkową oraz logistyczną dla LNG, które zostanie dostarczone np. na stacje paliw, do bunkrowania statków lub do instalacji off-grid (poza siecią gazu ziemnego). Transport LNG z zachowaniem jego parametrów jest możliwy dzięki specjalistycznym cysternom oraz kontenerom kriogenicznym – podała spółka.
PŁYWAJĄCY TERMINAL
Wyjaśniono, że projekt GL jest także związany z planami rozbudowy zdolności przeładunkowych terminala LNG w Świnoujściu oraz koncepcją budowy tzw. terminala FSRU (Floating Storage Regasification Unit) w Zatoce Gdańskiej. Chodzi o pływający terminal wyposażony w pokładowe urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego.
– Chcemy utrzymywać naszą silną pozycję lidera w dziedzinie paliw alternatywnych. Za lokalizacją bazy LNG w Gdańsku przemawia bezpośrednie sąsiedztwo portów morskich Gdańsk i Gdynia – największych polskich portów, które mogłyby być jednymi z kluczowych odbiorców LNG na potrzeby bunkrowania statków wykorzystujących to paliwo – powiedział w komunikacie prasowym prezes Grupy Lotos Paweł Jan Majewski. – Przed nami decyzje inwestycyjne – dodał.
Docelowa zdolność magazynowa terminalu może wynieść ponad 3000 metrów sześciennych LNG.
„ŁĄCZĄC EUROPĘ”
Gdańsk znajduje się w obszarze Transeuropejskiego Korytarza Transportowego TEN-T Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie, przez co może być istotną bazą logistyczną dla transportu LNG wzdłuż całego korytarza, zwiększając szansę na rozwój wykorzystania LNG i jego atrakcyjność jako paliwa alternatywnego w transporcie. Zakłada się, że baza LNG w Gdańsku mogłaby zaopatrywać również tereny niezgazyfikowane w Polsce.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę”.
PAP/ako