W Gdańsku jest już 48 nowych autobusów, które miasto wydzierżawiło na 8 lat. W piątek włączono do ruchu ostatnie dwa pojazdy marki Mercedes Citaro. Flotę spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje zasiliło 48 autobusów. Miasto chwali się, że łącznie trasy obsługuje już 115 nowoczesnych, bezpiecznych i ekologicznych Mercedesów Citaro. Pierwsze autobusy tej marki spółka zakupiła w latach 2016 – 2019. Wówczas było ich 67. Teraz do miejskiej floty dołączyło 48 pojazdów, tym razem w formie dzierżawy na osiem lat.
120 MILIONÓW ZŁOTYCH
– W ciągu 2 lat do miasta trafiły 94 tego typu autobusy. Są bardzo dobrze oceniane przez pasażerów i kierowców, bezpieczne i ekologiczne. Koszt dzierżawy to troszkę ponad 90 mln zł, do tego dochodzą koszty eksploatacyjne, które także są po stronie naszego partnera. Łącznie suma zamyka się w niecałych 120 mln zł – mówi wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski.
WYGODNE DLA KIEROWCÓW
Maciej Lisicki prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje podkreślił, że maszyny są wygodne dla kierowców, co ma wpływ na bezpieczeństwo:
– Łącznie autobusów tej marki mamy już ponad 100. To połowa naszej floty. Te autobusy nie tylko są bezpieczne i ekologiczne. Maja rozmaite rozwiązania ułatwiające podróż. Są to m.in mocowania dla rowerów, dodatkowe uchwyty, ładowarki do telefonów, a więc wszystko to, co nowoczesny autobus powinien mieć. Są też bardzo wygodne dla kierowców. Mają kabinę oddzieloną od części pasażerskiej, co ma znaczenie szczególnie w czasie epidemii, odbiornik radiowy, lodówkę, regulowane siedzenia. To ważne, bo kierowcy pracują 8 godzin dziennie. Im większy mają komfort, im jest to dla nich mniej męczące, tym większe jest też bezpieczeństwo pasażerów.
INFORMACJA NA WIDOKU
Autobusy midi i standardowe zamontowane mają po jednym, a przegubowe po dwa wyświetlacze LCD wewnętrzne, podwójne o wielkości 22”, umożliwiające wyświetlanie m.in. numeru linii, trasy, aktualnej pozycji pojazdu, zdjęć, komunikatów specjalnych i wideo. Monitory posiadają funkcję antyrefleksu. W standardowych Citaro i w pojazdach midi znajduje się jeden, a w przegubowych dwa wyświetlacze boczne LCD o rozmiarze 38”, na których wyświetlane są informacje o numerze linii oraz przebieg trasy z graficznym oznaczeniem przystanku bieżącego.
Autobusy wyposażone są w trzy tablice zewnętrzne (przednia, boczna i tylna) wyświetlające informacje w barwie bursztynowej, zapewniające dobrą widoczność w każdych warunkach. Tablice wyświetlają numer linii oraz nazwę przystanku końcowego w jednym lub w dwóch rzędach, mogą również wyświetlać informacje w sekwencji stałej lub płynącej.
Piotr Puchalski
Napisz do autora: p.puchalski@radiogdansk.pl