Tak pojedziemy koleją z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Powstanie nowy most na Wiśle

cpk2

Za trzy lata powinna ruszyć budowa węzła przesiadkowego między Warszawą i Łodzią. Centralny Port Krajowy połączy kolej, lotnictwo i transport samochodowy. Znany jest wstępny przebieg trasy kolejowej z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Mimo stanu epidemii koronawirusa, który wywołał spore zamieszanie w budżetach wielu państw w Europie, polski rząd nie rezygnuje z inwestycji. Niedawno poznaliśmy prawdopodobny przebieg kolejowej trasy z Trójmiasta do CPK.

Wstępnie pociągi opuszczające Trójmiasto linią do Tczewa pojadą po nowych torach przecinających gminę Suchy Dąb. Pociąg dotrze nad Wisłę, którą pokona po nowym moście. Następnie pociągi przetną istniejącą linię Warszawa-Gdańsk w okolicach Szymankowa.

Kolejna przeprawa powstanie nad Nogatem w okolicach miejscowości Pogorzała Wieś. Stamtąd już na Powiślu pociąg dotrze do Kwidzyna. Pokonanie pomorskiego fragmentu linii do CPK powinno zająć około 30 minut.

Dalej, już poza województwem pomorskim, pociągi dotrą do Grudziądza i Płocka, a stamtąd do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

– Poprowadzenie trasy kolejowej przez Powiśle będzie miało ogromne znaczenie dla jego mieszkańców. Region na wschód od Wisły w województwie pomorskim zyska na atrakcyjności i znaczeniu – mówi Karol Rabenda z Porozumienia Jarosława Gowina.

POCZĄTEK BUDOWY CPK ZA TRZY LATA

– Ten harmonogram, który mówi o rozpoczęciu robót budowlanych w roku 2023 i pierwszych lotach w roku 2027, jeżeli go osiągniemy, to można powiedzieć, że będzie to rekord świata, a przynajmniej rekord jurysdykcji Unii Europejskiej – oświadczył wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu do spraw CPK. Podkreślił, że w przypadku CPK „w tym roku projekt będzie miał właściwie przełomowy moment, ponieważ zostanie wybranych kilku partnerów do istotnych elementów inwestycji – najważniejszy z nich to doradca strategiczny, a później partner strategiczny komponentu lotniskowego”.

Nawiązując do tego etapu przygotowań, zaznaczył, iż poprzedziły go wielomiesięczne negocjacje biznesowe.

– Jesteśmy na ostatnim etapie formalnym – lotnisko Incheon z Seulu i lotnisko Narita w Tokyo to są dwa lotniska, które są na tej ostatniej prostej. Jedno z nich zostanie doradcą, a później partnerem strategicznym projektu – powiedział Horała. Dodał, iż jednocześnie w tym roku rozpocznie się opracowywanie master planu lotniska CPK, jak również wybrany zostanie integrator węzła komunikacyjnego dla tego projektu.

3 TYSIĄCE HEKTARÓW POD INWESTYCJĘ

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.


Maciej Naskręt/PAP

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj