Nowa trasa kolei dużych prędkości Grudziądz-Gdańsk i modernizacja linii 202 Gdynia-Słupsk – to najważniejsze inwestycje kolejowe na Pomorzu, które powstaną dzięki budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Skala rządowych inwestycji jest większa – już teraz wynosi prawie 5,5 mld zł.
Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko lotnisko. Równocześnie z powstaniem nowego portu lotniczego rząd zamierza stworzyć cały system transportowy, którego głównym elementem będą inwestycje kolejowe, zapewniające dojazd do CPK i Warszawy z większości miast w Polsce w czasie do 2,5 godziny.
Na Pomorzu zlokalizowana jest tzw. szprycha nr 1, która obejmuje 378 km, co stanowi prawie jedną trzecią wszystkich tras w województwie. Jej nowy przebieg ogłosili we wtorek w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK oraz wojewoda pomorski Dariusz Drelich.
TRASA GDAŃSK-WARSZAWA W MNIEJ NIŻ 2 GODZINY
– Trasa Gdańsk-Warszawa to kluczowy ciąg kolejowy dla polskiego systemu transportowego. Dlatego dzisiaj ogłaszamy ostateczny przebieg tej trasy, która będzie budowana w ramach kolei dużych prędkości. Od Grudziądza do Gdańska poprowadzimy całkowicie nową trasę, dzięki czemu podróż z Gdańska do Warszawy skróci się do godziny i 45 minut – powiedział minister Marcin Horała.
Sprawnie mamy też pojechać w kierunku gór. Do Krakowa podróż zajmie nam 3,5 godziny. Do Rzeszowa pojedziemy godzinę dłużej. – Szeroko rozumiana wizja powstania CPK to dla regionu bardzo ważna informacja. Rozwój infrastruktury transportowej na terenie województwa pomorskiego to przyszłość. Wpływa na przykład na dalszy rozwój portów – podkreślił wojewoda Dariusz Drelich.
– Rozbudowa obwodnicy, S6 czy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną, to rama transportowa, która ma dla portów kolosalne znaczenie. Już dziś biją absolutne rekordy. Gdyby nie rozwój dróg, nie miałyby takich perspektyw. To bardzo ważne, że modernizacji dróg towarzyszą inwestycje kolejowe. Remonty linii poprawią jakość podróży, skróci się czas przejazdu, a to będzie mieć duże znaczenie dla mieszkańców z głębi województwa, którzy pracują w Trójmieście, i tych, którzy podróżują do Warszawy – zaznaczył Dariusz Drelich.
Czasy przejazdu (mat. prasowe)
JAKA TRASA?
Od początku twórcy CPK zakładali dwa warianty trasy do Trójmiasta. Jeden z nich przewidywał, że nowa linia będzie poprowadzona z Warszawy do Grudziądza, a następnie pociągi pojadą istniejącymi, choć zmodernizowanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe, torami do Gdańska.
Zgodnie z drugim wariantem, trasa Warszawa-Gdańsk byłaby wybudowana jako całkowicie nowa trasa kolei dużych prędkości. Dziś już wiadomo, że zwyciężył właśnie ten drugi wariant. Dzięki temu pociągi pokonają ten odcinek o prawie 40 proc. szybciej – w 1 godz. 45 min, zamiast aktualnych 2 godz. 50 min.
Drugim ważnym elementem Programu Kolejowego CPK w woj. pomorskim jest linia kolejowa nr 202 Gdynia Chylonia-Słupsk, której modernizacja już się rozpoczęła. PKP PLK zleciły prace projektowe oraz wykonanie przyłączy do podstacji trakcyjnych. Zakończą się one w 2021 r., zaś cała inwestycja, razem z robotami budowlanymi, potrwa do r. 2027. Dzięki niej podróż skróci się o jedną czwartą.
– Cieszę się, że trasa z mojej rodzinnej Gdyni do Słupska jest jednym z pierwszych realizowanych elementów Programu Kolejowego CPK – mówił Marcin Horała. – Mam nadzieję, że prace planistyczne i projektowe pójdą sprawnie i już na początku 2021 roku będą mogły rozpocząć się roboty budowlane – dodał.
PKP PLK: na Pomorzu 17 inwestycji za prawie 4,5 mld zł
Linia nr 202 to nie jedyna inwestycja prowadzona przez PKP PLK w woj. pomorskim. Aktualnie realizowanych jest tutaj 17 przedsięwzięć, których łączna wartość wynosi prawie 4,5 mld zł. To najszerzej zakrojony programu modernizacji kolei w historii województwa. Łączna długość remontowanych tras wynosi prawie 823 km.
Najważniejsze działania PKP PLK w ramach Programu w woj. pomorskim to:
• poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portów w Gdyni i Gdańsku,
• modernizacja linii kolejowej 202 na linii Gdynia Chylonia – Słupsk (przebudowa i rozbudowa linii kolejowej nr 202),
• prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto.
Według wyliczeń Ministerstwa Infrastruktury Centralny Port Komunikacyjny zapewni do 150 tys. nowych miejsc pracy w sposób bezpośredni, czyli przy obsłudze węzła lotniskowo-kolejowego, jak też w branżach powiązanych.
mn