Gdańsk otwiera się na pieszych. Nie będą już skazywani na przeprawę przez tunel pod Wałami Jagiellońskimi. Miasto zapowiada budowę naziemnego przejścia dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej – w miejscu, gdzie funkcjonowało jeszcze w latach 70.
Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, o takich planach mówiono już trzy lata temu.
– Wtedy grupa radnych zwróciła się z apelem do prezydenta miasta. Pretekstem było wspomniane otwarcie się na pieszych i zmniejszony po uruchomieniu tunelu pod Martwą Wisłą ruch w centrum miasta. Przez ostatnie lata trwało projektowanie rozwiązania, ale też szukanie pieniędzy. Dziś prace przygotowawcze są na ostatniej prostej – wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka.
Nowe przejście sterowane będzie sygnalizacją świetlną. Aby ułatwić dostęp do przejścia, przebudowane zostaną także przystanki tramwajowe, kosztem zawężenia jezdni w bezpośrednim ich sąsiedztwie. Wykonane zostaną również chodniki w okolicy przejścia, a także przebudowana zostanie zatoka autobusowa od strony Forum Gdańsk.
MODERNIZACJA JEZDNI
W ramach przebudowy planowana jest także modernizacja nawierzchni jezdni w ulicy Wały Jagiellońskie na odcinku od Huciska do Okopowej. Natomiast na ulicy w kierunku Gdyni przebudowany zostanie umożliwiający zawracanie pas do skrętu w lewo znajdujący się na wysokości gmachu Narodowego Banku Polskiego.
Dla inwestycji kompletowane są niezbędne pozwolenia. Powinna zacząć się w połowie przyszłego roku. Jak podkreśla Zakrzacka, to element większej całości.
– Zadanie jest także częścią sukcesywnie realizowanej polityki miasta – przywrócenia Śródmieścia pieszym. Dotychczas powstało już m.in. skrzyżowanie na Podwalu Przedmiejskim na wysokości ulicy Łąkowej i kolejne na ulicy Chmielnej – informują urzędnicy.
UNIKNĄĆ „FOSY Z SAMOCHODÓW”
Ruch dobry, ale spóźniony – tak działania miasta ocenia Paweł Mrozek z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Według niego budowa przejść dla pieszych jest dobrym rozwiązaniem.
– Trzeba zauważyć, że by dostać się na Główne Miasto lub starą część Śródmieścia, zazwyczaj trzeba pokonać szereg różnych tuneli. Przejścia są tylko przy Hucisku. Całe miasto jest otoczone fosą z samochodów. To rozwiązanie niespotykane nigdzie w Europie – mówi Mrozek.
DO KOŃCA 2021 ROKU
W ocenie drogowców nowa sygnalizacja, zsynchronizowana z systemem Tristar, nie wpłynie znacząco na ruch drogowy. Nowo otwarte przejścia naziemne przy Łąkowej nie spowodowały poważniejszych zatorów. Choć w czasie pandemii trudno o miarodajną weryfikację. Dziś główną arterią miasta przejeżdża w ciągu doby około 60 tysięcy aut – o jedną trzecią mniej niż przed otwarciem tunelu.
Nowe przejście powinno zacząć działać do końca przyszłego roku.
Sebastian Kwiatkowski/ako