Będzie naziemne przejście przez Wały Jagiellońskie w Gdańsku. To element „przywracania Śródmieścia pieszym”

Gdańsk otwiera się na pieszych. Nie będą już skazywani na przeprawę przez tunel pod Wałami Jagiellońskimi. Miasto zapowiada budowę naziemnego przejścia dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej – w miejscu, gdzie funkcjonowało jeszcze w latach 70.


Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, o takich planach mówiono już trzy lata temu.

– Wtedy grupa radnych zwróciła się z apelem do prezydenta miasta. Pretekstem było wspomniane otwarcie się na pieszych i zmniejszony po uruchomieniu tunelu pod Martwą Wisłą ruch w centrum miasta. Przez ostatnie lata trwało projektowanie rozwiązania, ale też szukanie pieniędzy. Dziś prace przygotowawcze są na ostatniej prostej – wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka.

Nowe przejście sterowane będzie sygnalizacją świetlną. Aby ułatwić dostęp do przejścia, przebudowane zostaną także przystanki tramwajowe, kosztem zawężenia jezdni w bezpośrednim ich sąsiedztwie. Wykonane zostaną również chodniki w okolicy przejścia, a także przebudowana zostanie zatoka autobusowa od strony Forum Gdańsk.

MODERNIZACJA JEZDNI

W ramach przebudowy planowana jest także modernizacja nawierzchni jezdni w ulicy Wały Jagiellońskie na odcinku od Huciska do Okopowej. Natomiast na ulicy w kierunku Gdyni przebudowany zostanie umożliwiający zawracanie pas do skrętu w lewo znajdujący się na wysokości gmachu Narodowego Banku Polskiego.

Dla inwestycji kompletowane są niezbędne pozwolenia. Powinna zacząć się w połowie przyszłego roku. Jak podkreśla Zakrzacka, to element większej całości.

– Zadanie jest także częścią sukcesywnie realizowanej polityki miasta – przywrócenia Śródmieścia pieszym. Dotychczas powstało już m.in. skrzyżowanie na Podwalu Przedmiejskim na wysokości ulicy Łąkowej i kolejne na ulicy Chmielnej – informują urzędnicy.

UNIKNĄĆ „FOSY Z SAMOCHODÓW”

Ruch dobry, ale spóźniony – tak działania miasta ocenia Paweł Mrozek z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Według niego budowa przejść dla pieszych jest dobrym rozwiązaniem.

– Trzeba zauważyć, że by dostać się na Główne Miasto lub starą część Śródmieścia, zazwyczaj trzeba pokonać szereg różnych tuneli. Przejścia są tylko przy Hucisku. Całe miasto jest otoczone fosą z samochodów. To rozwiązanie niespotykane nigdzie w Europie – mówi Mrozek.

DO KOŃCA 2021 ROKU

W ocenie drogowców nowa sygnalizacja, zsynchronizowana z systemem Tristar, nie wpłynie znacząco na ruch drogowy. Nowo otwarte przejścia naziemne przy Łąkowej nie spowodowały poważniejszych zatorów. Choć w czasie pandemii trudno o miarodajną weryfikację. Dziś główną arterią miasta przejeżdża w ciągu doby około 60 tysięcy aut – o jedną trzecią mniej niż przed otwarciem tunelu.

Nowe przejście powinno zacząć działać do końca przyszłego roku.

Sebastian Kwiatkowski/ako

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj