50 tys. złotych kary dla „Solidarności” za banery z okazji 40-lecia związku. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni odpowiada

r00023475

Portal Tysol.pl dotarł do informacji, z których wynika, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni w imieniu władz miasta Gdańska nałożył na „Solidarność” karę 50 tys. zł. za banery z okazji 40-lecia „Solidarności”, w tym ze słowami papieża Jana Pawła II.

„Solidarność” nie chce udzielać komentarzy w tej sprawie. Jak informuje rzecznik „S” Marek Lewandowski, przewodniczący związku Piotr Duda oficjalnie odniesie się do tej sprawy na wtorkowej konferencji prasowej.

– Zapraszam we wtorek do Gdańska na konferencję prasową z udziałem przewodniczącego Piotra Dudy, podczas której odniesiemy się do tych decyzji oraz innych działań władz Gdańska wymierzonych w nasz związek. Początek konferencji o godz. 12:00 – informuje rzecznik „S” Marek Lewandowski.

 

(Fot. Agencja KFP/Anna Rezulak)
 

„KOMUŚ ZABRAKŁO WYCZUCIA”

Naszemu reporterowi udało się porozmawiać z Mieczysławem Kotłowskim, dyrektorem GZDiZ. Przyznał, że informacja na Tysol.pl też go zaskoczyła. Prawdopodobnie za decyzją o nałożeniu kary stoi Michał Szymański, jego zastępca, którego obecnie nie ma w pracy.

Mieczysław Kotłowski przyznał, że w całej tej sytuacji komuś zabrakło wyczucia.

 

OŚWIADCZENIE MIASTA

 

Miasto Gdańsk w oficjalnym komunikacie podało powody nałożenia kary. Komunikat przytaczamy w całości:

Okres dostosowawczy Uchwały Krajobrazowej Gdańska minął w kwietniu 2020 roku. Jednak NSZZ „Solidarność” nie podjęła żadnych kroków dotyczących swoich banerów. W związku z tym Gdański Zarząd Dróg i Zieleni po kilku miesiącach rozmów i kontaktów z podmiotem rozpoczął postępowanie administracyjne.

Jak wyglądało postępowanie wobec NSZZ „Solidarność” za uporczywe łamanie Uchwały Krajobrazowej Gdańska (UKG)
30 września 2020 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wysłał do „Solidarności” informację o zasadach umieszczania reklam zgodnie z Uchwałą Krajobrazową oraz informację o niezgodności z Uchwałą siatek zawieszonych na elewacji budynku. „Solidarność” odebrała pismo 13 października. Miesiąc później, 4 listopada 2020 r. pracownicy GZDiZ wysłali wiadomość email do „S” z zapytaniem, na jakim są etapie dostosowywania reklam do Uchwały. Jednocześnie poinformowano, że jeśli do końca miesiąca banery z elewacji nie zostaną usunięte, zostanie wszczęte postępowanie administracyjne. Pracownicy GZDiZ nie otrzymali odpowiedzi.

W międzyczasie do GZDiZ wpłynęło co najmniej kilkanaście interwencji o nielegalnym banerze od mieszkańców Gdańska. Zgłoszenia i zapytania wpływały także za pośrednictwem mediów społecznościowych i dziennikarzy.

7 grudnia 2020 r. zostało wszczęte postępowanie administracyjne. W dniu 23 grudnia 2020r. odbyła się wizja w terenie z udziałem pełnomocnika „S”. Reklama nadal była umieszczona.

GZDiZ kilkukrotnie informowali Solidarność (wiadomość e-mail, pisemnie, telefonicznie) o obowiązku dostosowania lub usunięcia reklam oraz o konsekwencjach niedostosowania się do zapisów uchwały, co zostało zignorowane.

W związku z powyższym w dwóch postępowaniach administracyjnych za umieszczenie tablicy reklamowej niezgodnie z zasadami i warunkami Uchwały Krajobrazowej Gdańska wystawiono dwie decyzje wymierzające kary odpowiednio: 29.600,40 PLN oraz 17.160,34 PLN. Kary dotyczyły dwóch tablic reklamowych w formie banera na elewacji budynku przy ulicy Wały Piastowskie.

Prawo miejscowe, jakim jest Uchwała Krajobrazowa Gdańska, obwiązuje wszystkie podmioty: przedsiębiorców, instytucje kultury, jednostki oświatowe, małe lokalne firmy i międzynarodowe korporacje. Okres dostosowawczy, który trwał 2 lata, minął w kwietniu 2020 r.

Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jasno wskazuje, czym jest reklama. Należy przez to rozumieć upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne.

Przez dwa lata, od 2018 roku pracownicy GZDiZ informowali przedsiębiorców działających w Gdańsku o wejściu w życie UKG. Do chwili obecnej wręczono przedsiębiorcom ponad 10 tysięcy egzemplarzy „Poradnika szyldowego”, wysłano ponad 2500 wezwań do usunięcia lub dostosowania nośników reklam do zasad i warunków UKG. Wobec podmiotów, które nie dostosowały się do zapisów UKG, GZDiZ wszczyna postępowania administracyjne zmierzające do wymierzenia kar pieniężnych.

Strony postępowań odwołały się łącznie od 58 decyzji nakładających karę pieniężną za sytuowanie nośników reklamy niezgodnie z zasadami i warunkami UKG. 

Tysol.pl/Maciej Naskręt/pOr

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj