W niedzielę o północy mija czas na składanie projektów do Budżetu Obywatelskiego w Gdańsku. Do piątku złożono ich 327.
Wnioski do BO można zgłaszać przez dedykowana stronę internetową (>>> TUTAJ), a także portal gdansk.pl i znajdującą się tam podstronę Budżetu Obywatelskiego. Aby to zrobić, należy kliknąć w żółty baner BO z napisem „Kliknij i złóż projekt”. Następnie trzeba założyć konto w systemie, po czym przejść do formularza elektronicznego wniosku.
PODSTAWOWE POZYCJE FORMULARZA TO:
– tytuł zadania, opis zgłaszanego zadania wraz z uzasadnieniem konieczności realizacji zadania,
– lokalizacja – dane takie jak obręb i numer działki można sprawdzić korzystając z interaktywnego Planu Miasta, Gdańska
– szacowany koszt zadania i jego składniki – pomocny będzie cennik.
Ostatnim krokiem jest dostarczenie formularza wniosku do Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Każdy mieszkaniec Gdańska, bez względu na wiek czy zameldowanie, może złożyć dowolną liczbę projektów dzielnicowych czy ogólnomiejskich.
DO WYDANIA PRAWIE 21 MLN ZŁOTYCH
Kwota BO 2022 wynosi dokładnie 20 830 669 złotych – w tym 19,7 mln zł to kwota podstawowa (wyliczona zgodnie z ustawą, która mówi o tym, że kwota BO w każdej gminie musi wynieść minimum 0,5 proc. wydatków miejskich). Do tego doszły środki, które nie zostały wykorzystane w poprzedniej edycji BO 2021 – dokładnie 1 130 669 zł.
W tej kwocie na projekty ogólnomiejskie przeznaczono 2 781 700 zł, a na projekty dzielnicowe – 13 056 666 zł. Ze wspomnianej kwoty blisko 21 mln złotych wyodrębniono na zielony BO dokładnie 4 992 303 zł, w tym na projekty ogólnomiejskie Zielonego BO – 1 512 000 zł, a na projekty dzielnicowe Zielonego BO – 3 480 303 zł.
WIĘCEJ PODPISÓW POPARCIA POD WNIOSKAMI
W tej edycji wnioskodawcy mają siedem dni na dostarczenie wydrukowanego formularza z opisanym projektem BO oraz listy poparcia takiego projektu do urzędu.
UWAGA WAŻNE! Dostarczenie papierowej wersji formularza jest obowiązkowe, choć każdego roku część wnioskodawców tego nie robi, zgłaszając jedynie projekt do systemu elektronicznego. W takich sytuacjach pracownicy Urzędu Miejskiego są, niestety, zmuszeni odrzucać takie projekty.
W tym roku wymagana liczba podpisów poparcia dla zgłaszanego projektu dzielnicowego wynosi wciąż 1 podpis (podobnie jak w ubiegłym roku), natomiast dla ogólnomiejskiego – 30 podpisów. W związku z tym, że panuje epidemia, i zebranie tylu podpisów może być utrudnione. Jeżeli do urzędu zostanie złożony wniosek z mniejszą liczbą podpisów poparcia – nie będą one „automatycznie” odrzucane. Pracownicy Urzędu Miejskiego wyznaczą jednak termin, w którym brakujące podpisy trzeba będzie dostarczyć, by dany projekt mógł zostać ostatecznie zakwalifikowany.
z poprzednich edycji BO zdecydowano, że nie będą realizowane projekty:
– dotyczące wprowadzenia zmian w rozkładach jazdy komunikacji miejskiej,
– dotyczące wyznaczenia dodatkowych patroli Straży Miejskiej,
– zlokalizowane na terenach Skarbu Państwa, niebędących w trwałym zarządzie Prezydenta Miasta Gdańska.
Kolejna nowość dotyczy dodatkowych kompetencji, które przyznano Zespołowi Konsultacyjnemu BO (w jego skład wchodzą radni miejscy i dzielnicowi oraz pracownicy Urzędu Miejskiego). Jego członkowie będą mieli możliwość łączenia kilku podobnych projektów w jeden, a także możliwość zmiany kategorii nowo powstałego projektu na ogólnomiejski. Zapis ten dotyczy projektów, które powtarzają się w dzielnicach – są to często projekty dotyczące opieki nad zwierzętami, warsztaty, zajęcia biegowe czy gry terenowe, o podobnym czy nawet identycznym profilu, ale proponowane zazwyczaj w kilku czy kilkunastu dzielnicach.
HARMONOGRAM BO 2022
19 kwietnia – 16 maja 2021 r. – zgłaszanie projektów
do 15 września 2021 r. – weryfikacja projektów
do 20 września 2021 r. – losowanie numerów projektów
4 – 18 października 2021 r. – głosowanie
do 25 października 2021 r. – ogłoszenie wyników głosowania
Oprac. Puch