Praca zdalna, gaming i ucieczka od rzeczywistości. Co czeka nas w internecie po pandemii? [ZŁAPANE W SIECI]

Pandemia przyspieszyła naszą obecność w sieci. Trendy, które były prognozowane na lata, w ciągu roku wystrzeliły i stały się nową normalnością. Co czeka nas w internecie po pandemii? Jakie nowe trendy pojawiają się na horyzoncie?

– Pandemia spowodowała, że wiele obszarów naszego życia przeniosło się do sieci. To ma wpływ na to, jak funkcjonujemy. Pandemia stała się przyspieszaczem naszej powszechnej obecności w świecie digitalowym. To, co miało wydarzyć się za 10 czy 15 lat, stało się normą i codziennością. To na przykład praca zdalna. Wiele firm podkreślało, że przymierza się do takiego rozwiązania, że chce umożliwić pracownikom pracę zdalną. Pandemia postawiła pod ścianą wiele sektorów gospodarki i rozwiązania, które planowane były w perspektywie, stały się faktem z dnia na dzień. Powstało również wiele narzędzi, aplikacji, które umożliwiły pracę zdalną. Niektóre z nich dopiero raczkowały, ale pandemia przyspieszyła ich rozwój. To wszystko było przewidywane, ale pandemia wszystkie te procesy przyspieszyła – zauważa Monika Borycka, researcherka trendów w internecie, autorka profilu Trendradar na Instagramie.

UCIECZKA DO REALU CZY DO DIGITALU?

Kolejną kwestią, nad którą debatują aktualnie badacze trendów, jest to, co będzie działo się z nami po pandemii. – W tym wątku pojawia się pojęcie eskapizmu, czyli ucieczki, gdy pandemia już się skończy. Oczywiście nikt nie jest w stanie przewidzieć, kiedy to się stanie, niemniej znajdujemy się obecnie w przełomowym momencie. Dzięki ogromnej pracy naukowców, szczepionkom i ożywieniu gospodarki mamy chwilę oddechu. Eskapizm będzie miał tutaj dwa oblicza – pierwsze to ucieczka ze świata wirtualnego do rzeczywistości, a drugi to zanurzenie się w świecie cyfrowym, w metawersum – mówi Monika Borycka.

Eksperci uważają, że pojawi się coraz więcej rozgałęzień metaświata (metawersum), a internauci właśnie tam będą spotykać się ze znajomymi czy „chodzić” na zakupy.

GAMINGOWY ZAWRÓT GŁOWY

– Bardzo ważnym zjawiskiem, na które koniecznie trzeba zwrócić uwagę jest gaming w sieci. To domena Pokolenia Z i Pokolenia Alfa, aktualnie szczególnie w Azji, ale trend ten rozrasta się w ekspresowym tempie. To właśnie w świecie gier młodsze pokolenia realizują swoje potrzeby. W świecie gry pójdziesz na koncert, zrobisz zakupy, trafisz na dobra luksusowe. Często to właśnie w grach młodzi ludzie po raz pierwszy stykają się z markami modowymi znanymi na całym świecie – zauważa Monika Borycka i dodaje: – My ze „starszego” pokolenia traktujemy digital jak życie w realnym świecie. Social media potrzebne nam są do kontaktów z prawdziwymi znajomymi, zakupy robimy dlatego, bo w sieci jest taniej czy korzystniej a gry traktujemy jak odskocznię od dnia codziennego. Pokolenie Alfa nie będzie znało rzeczywistości bez internetu. Dla nich będzie to świat równoległy lub cały świat. Ich potrzeby i motywacje rodzić się będą w świecie wirtualnym.

Co na to wszystko media społecznościowe? Czego spodziewać się po znanych aplikacjach internetowych? O tym wszystkim w audycji Złapane w sieci. Zaprasza Ewelina Potocka.

 

Posłuchaj:

 

 

pb

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj