W wielkim finale I Forum Morskiego Radia Gdańsk dr hab. Ernest Czermański z Katedry Transportu i Handlu Morskiego z Uniwersytetu Gdańskiego zabrał głos w debacie „Gospodarka morska a uwarunkowania komunikacyjne w Polsce. Inwestycje kolejowe i rozbudowa systemu kolejowego w ramach projektu CPK”.
– Nie tylko to, co dzieje się na morzu, ma wpływ na gospodarkę państwa, ale też wewnętrzne inwestycje krajowe mogą mieć wpływ na sytuację na morzu. Obserwujemy znaczny wzrost obrotu kontenerowego – wskazał uczestnik spotkania.
WAŻNE INWESTYCJE KOLEJOWE I DROGOWE
– Na zapleczu krajowym mamy rozwój CPK, budowane są linie kolejowe. Trzeba wspierać rozwój handlu Północ-Południe. Wartość dodana jest realizowana głównie w portach morskich i terminalach, które są podłączone do portów morskich. Z punktu widzenia gospodarki morskiej inwestycje w infrastrukturę są zbyt wolne. Konieczne są inwestycje na zapleczu portów. Przede wszystkim kolejowe, ale również drogowe. W przypadku Gdańska problemy byłyby mniejsze, ale większe w sprawie Gdyni. Dodatkowo trzeba zauważyć, że rozwija się Nowy Jedwabny Szlak, mimo różnych kontrowersji. Zmiana szerokości torów będzie istotna. Ważne są inwestycje kolejowe w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego – dodał profesor.
oprac. DW