Policjanci ostrzegają przed oszustami, którzy wykorzystują różne metody, aby wyłudzić od użytkowników telefonów i komputerów pieniądze. Przestępcy wykorzystują m.in. metody na tzw. BLIK-a. Stosują też tzw. spoofing telefoniczny czyli podszywają się pod inne numery telefonu i udają różne osoby.
Jak działa mechanizm? Przestępca przełamując elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora i w imieniu pokrzywdzonych wysyła wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. To ostatnio popularny sposób, zwłaszcza wśród młodzieży, pożyczania sobie pieniędzy na odległość. Oszuści swoją prośbę tłumaczą różnie: chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty rachunku czy zrobieniem przelewu oraz niemożnością zrobienia tego ze swojego konta. Następnie osoba udostępnia “fałszywemu znajomemu” kod BLIK, potwierdza w telefonie możliwość wypłaty środków, a jak się później okazuje pieniądze trafiają do oszusta.
Policja przestrzega także przed popularnym ostatnio oszustwem, jakim jest spoofing telefoniczny. Polega on na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę. Przy wykorzystaniu konkretnych rozwiązań technologicznych dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policjanci ostrzegają! Warto dwa razy zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić zanim przekażemy głosowi w słuchawce nasze dane wrażliwe do logowania na konto bankowe lub nakłonieni przez głos w słuchawce wykonamy przelew lub zakupimy przedmiot.
Funkcjonariusze apelują ostrożność w Internecie i przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę lub zakup dla kogoś przedmiotu, nie działajmy pochopnie i sprawdźmy najpierw, czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pamiętajmy też o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
oprac. kan