Tunelem pod boiskiem szkolnym i węzłem Łostowice-Świętokrzyska – jest plan dla linii PKM Południe. Jak mówią fachowcy, to linia z ogromnym potencjałem.
Są plany przebiegu linii PKM Południe. Pomorska Kolej Metropolitalna przedstawiła efekty pierwszego etapu prac studialnych dla 43-kilometrowej linii wokół aglomeracji. Jej najważniejszą częścią będzie siedmiokilometrowy odcinek do gęsto zaludnionych południowych dzielnic Gdańska, łączący przystanek Gdańsk Śródmieście z przyszłym węzłem integracyjnym Kowale. Na linii powstać mają przystanki: Trakt Świętego Wojciecha, Madalińskiego, Łostowice – Świętokrzyska, Niepołomicka, Wielkopolska i Kowale.
– Zaczynamy od Śródmieścia, gdzie musimy zbudować wysokość, aby przejść nad Traktem Świętego Wojciecha i kanałem Raduni. W zależności od wariantu, dalej pójdziemy estakadą w kierunku Madalińskiego bądź wykopem i tunelem pod boiskiem szkolnym, a następnie pod węzłem Łostowice-Świętokrzyska. Dalej będzie wspólny przebieg ze zwężoną buspasem Nową Świętokrzyską. Wszystkie skrzyżowania są planowane wyłącznie w formie bezkolizyjnych. Zdecydowana większość przebiegu będzie na obiektach, jedynie końcówka na poziomie nawierzchni – tłumaczy wstępne założenia Rafał Rychel z PKM.
SUMA KOMPROMISÓW
Rafał Rychel przyznaje, że inwestycja będzie wyzwaniem, bo ma jak najmniej zmienić krajobraz tej części miasta. – Z uwagi na minimalizację konfliktów społecznych poruszamy się wyłącznie w rezerwach terenowych pod drogi. Z uwagi na gęstą zabudowę nie możemy pozwolić sobie na rozbiórki. Cały ten projekt będzie sumą kompromisów. Mamy nowe osiedla. To jest projekt, w którym inżynier musi się dostosować do tego, co spotka – podkreśla.
Urzędnicy dodają, że linia ma ogromny potencjał. – Do 2030 roku w południowych dzielnicach mieszkać ma 100 tysięcy osób. Tymczasem osiem pociągów przewozi tyle samo osób, co 90 autobusów albo pięć tysięcy samochodów – wskazują.
(Graf. pkm-poludnie.pl)
ZNACZNIE KRÓTSZA PODRÓŻ
O atrakcyjności linii prowadzącej z Kowal świadczyć ma czas przejazdu. Podróż do Gdańska Śródmieścia ma trwać 14 minut – trzykrotnie krócej niż w przypadku samochodu. Pociąg na odcinku do Łostowic-Świętokrzyskiej ma przewozić 28 tysięcy pasażerów na dobę.
W kwietniu zaczną się spotkania informacyjne dla mieszkańców. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe ma być gotowe jesienią przyszłego roku.
PLANOWANE SĄ KOLEJNE POŁĄCZENIA
Projekt kolei wokół aglomeracji zakłada także przyszłą odbudowę przez PKP PLK linii z Pruszcza przez Kolbudy do Starej Piły, a także dobudowę połączeń między Kowalami i Kiełpinkiem oraz Goszynem. Urzędnicy zapowiadają, że będą ubiegali się o unijne dofinansowanie wartego dwa miliony euro studium wykonalności.
Linia do Kowal powinna powstać do 2030 roku. Jej koszty są szacowane na ponad półtora miliarda złotych.
Więcej informacji o projekcie można znaleźć <<< TUTAJ.
Sebastian Kwiatkowski/MarWer