Minister infrastruktury o przekopie Mierzei: „W czasie wojny ma to szczególne znaczenie”

(Fot. NDI/Besix)

– Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest jedną z priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych rządu. Jej wagę rozumiemy szczególnie teraz, w dobie inwazji Rosji na Ukrainę – ocenił w środę 23 marca Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało w komunikacie w środę 23 marca o kolejnych postępach w pracach na budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Jak podano, obecnie trwają próby ruchowe drugiego mostu obrotowego, montaż wyposażenia hydrotechnicznego w śluzie oraz roboty przy wykonywaniu sztucznej wyspy na Zalewie i w portach osłonowych na Zatoce Gdańskiej.

– Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest jedną z priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych rządu. Jej wagę rozumiemy szczególnie teraz, w dobie inwazji Rosji na Ukrainę. Po zakończeniu budowy tej inwestycji statki będą mogły zawijać do portu w Elblągu, płynąc wyłącznie po naszych wodach, co uniezależni armatorów od woli strony rosyjskiej – powiedział cytowany w komunikacie Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Przekop Mierzei Wiślanej jest główną częścią nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. Inwestycja obejmuje realizację portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, a także kanału żeglugowego ze śluzą, jej zamknięciami oraz stanowiskami oczekiwania dla statków (z obu stron) i budowę nowego układu drogowego wraz z dwoma mostami obrotowymi oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą – konsorcjum firm NDI/Besix.

WICEMINISTER: PIERWSZE STATKI SKORZYSTAJĄ Z NOWEJ DROGI W TYM ROKU

Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, podkreślił, że przekop Mierzei Wiślanej to główna część budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. – Realizacja inwestycji jest na zaawansowanym etapie, a jeszcze w tym roku z nowej drogi wodnej skorzystają pierwsze statki – dodał.

W części wschodniej portu osłonowego trwają roboty czerpalne, wykonywany jest narzut z kamienia łamanego, trwa układanie betonowych elementów oraz wykonywanie podłoża, warstwy wyrównawczej z betonu i nadbudowy. W części zachodniej, poza analogicznymi zadaniami, dodatkowo zasypywana jest grodza oraz układana geowłóknina separacyjna. W części południowej zakończono montaż wyposażenia hydrotechnicznego, a w północnej zrealizowano wszystkie roboty żelbetowe. Trwa montaż elementów odbojowych i prace czerpalne. Gotowe są już pochylnie dla zwierząt – po dwie na każdym brzegu, o szerokości pięć metrów i długości 22 metry.

PRACA WRE

W śluzie, która stanowi serce inwestycji, trwa montaż hydrotechniki oraz wykonywanie prac przy bramie północnej i południowej. Prowadzone są też prace związane z budową nowego układu drogowego, dzięki któremu ruch statków nie będzie paraliżował ruchu samochodów. Przyczynią się do tego dwa unikatowe w skali kraju mosty obrotowe – północny jest użytkowany od lata zeszłego roku, a południowy przechodzi obecnie testy mechanizmu obrotowego.

Intensywne roboty trwają także w rejonie sztucznej wyspy. Zakończono prace czerpalne związane z usuwaniem namułu z wnętrza grodzy oraz z jej zasypem, pogrążono prawie wszystkie ścianki szczelne i wykonano większość ściągów. Sztuczna wyspa będzie miała 181 hektarów. Ma być siedliskiem ptaków, które już ją polubiły.

Trwają też prace elektryczne, teletechniczne i sanitarne. W ostatnim czasie montowano układy przepompowni wód deszczowych w rejonie budynku Kapitanatu. Testowano też nadrzędny system sterowania (NSS), a także integrowano systemy automatyki mostów północnego i południowego z bramami śluz oraz zewnętrznymi systemami instalowanymi na terenie przeprawy.

NIEDŁUGO ZACZNĄ SIĘ PRÓBY BRAM ŚLUZY

W najbliższym czasie generalny wykonawca planuje zakończenie zasypywania grodzy i wykonanie nadbudowy na falochronie zachodnim oraz wykonanie podłoża i warstwy wyrównawczej na obu falochronach. Wkrótce mają się też rozpocząć próby ruchowe bram w śluzie.

Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów. Sam kanał żeglugowy ma mieć kilometr długości i pięć metrów głębokości.

PAP/MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj