Pomoc psychologiczna, warsztaty z szoku kulturowego, a także joga – między innymi takie formy wsparcia studentów zagranicznych przewidziano w systemie, który zostanie wdrożony na Politechnice Gdańskiej. Pierwsze działania zaplanowano na początek nowego roku akademickiego.
Politechnika Gdańska w komunikacie z 27 kwietnia przekazała, że pozyskała dofinansowanie w wysokości 120 tys. zł z programu NAWA „Welcome to Poland” na realizację projektu „Stworzenie systemu wsparcia emocjonalnego dla studentów zagranicznych studiujących na Politechnice Gdańskiej”.
W ramach projektu zaplanowano wsparcie psychologiczne dla studentów zagranicznych, warsztaty z mediacji rówieśniczych dla studentów, a z mediacji dla pracowników administracji, otwarte seminaria z radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, warsztaty z różnic kulturowych i szoku kulturowego dla studiujących, którzy przyjechali z zagranicy, a także pracowników akademickich, trening uważności (mindfulness) dla studentów zagranicznych oraz zajęcia jogi dla studentów i pracowników.
– Wniosek o dofinansowanie składaliśmy w listopadzie ubiegłego roku, jeszcze przed agresją Rosji na Ukrainę. Planując działania w ramach projektu, myśleliśmy głównie, choć nie tylko, o zapobieganiu skutkom pandemii i zdalnej edukacji na zdrowie emocjonalne studentów, w tym studentów zagranicznych, których sytuacja była wyjątkowa trudna. Mając na uwadze dramatyczną sytuację w Ukrainie i jej wpływ na studentów Politechniki Gdańskiej pochodzenia ukraińskiego, rosyjskiego, białoruskiego, ale po prostu wszystkich, których szczególnie mocno dotknęły ostatnie wydarzenia, realizacja projektu wydaje się być jeszcze bardziej zasadna – poinformowała cytowana w komunikacie Anna Modrzejewska, kierownik Działu Międzynarodowej Współpracy Akademickiej Politechniki Gdańskiej.
POMÓC MAJĄ ZAGRANICZNI SPECJALIŚCI
Dodatkowo pracownicy politechniki wezmą udział w dwóch wizytach studyjnych – w Wielkiej Brytanii odwiedzą Oxford University oraz King’s College w Londynie, a w Holandii spotkają się z pracownikami Vrije Universiteit w Amsterdamie. Na wszystkich tych uczelniach działają profesjonalne centra wsparcia emocjonalnego dla studentów i pracowników, zatrudniające specjalistów, w tym psychologów, coachów oraz „cultural sensitive psychoterapists”.
Anna Modrzejewska liczy na to, że jednym z efektów realizacji projektu będzie stworzenie sieci wsparcia działającej na wszystkich wydziałach, w której będą działać wcześniej przeszkoleni pracownicy i studenci.
– Decentralizacja działań ułatwi dostęp do różnych form wsparcia zdrowia emocjonalnego i pozwoli na integrację pracowników i studentów, w tym studentów zagranicznych – podkreśla.
Projekt będzie realizowany od czerwca 2022 roku do 30 kwietnia 2023 roku.
CHODZI O ZWIĘKSZENIE OTWARTOŚCI WŚRÓD STUDENTÓW
Głównym celem projektu NAWA „Welcome to Poland” jest wsparcie zdolności instytucjonalnej polskich uczelni poprzez współpracę akademicką z zagranicznymi podmiotami oraz podniesienie kompetencji kadry akademickiej i potencjału instytucji w przyjmowaniu osób z zagranicy. Kluczowym działaniem jest kształtowanie postaw otwartości i tolerancji w środowisku akademickim oraz otoczeniu społecznym uczelni. Łączny budżet realizowanego od stycznia 2018 roku do września 2023 roku projektu wynosi 38 833 333 zł, z czego 32 728 733,05 zł stanowią środki z Europejskiego Funduszu Społecznego.
PAP/MarWer