Obwodnice Chojnic, Kartuz i Skórcza z rządowym dofinansowaniem – ponad 110 milionów złotych z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg trafi do samorządu województwa, który będzie realizował inwestycje. Jak mówi Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, środki zostaną przeznaczone na remont dróg.
Marcin Horała podkreśla, że stan tras wymaga poprawy. – Często były wskazywane w rozmowach przez mieszkańców jako te w najgorszym stanie, najbardziej zaniedbane, te, z którymi są największe problemy, bo panuje na nich duży ruch, a przepustowość często jest bliższa drodze gminnej – wyjaśnia. – Samorządy na to czekają. Te 110 milionów dofinansowania na trzy trasy to na pewno ważny element – dodaje Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.
Grzegorz Stachowiak z Zarządu Dróg Wojewódzkich przyznaje, że bez dofinansowania inwestycje byłyby trudne do przeprowadzenia. – Mam na myśli powiaty i gminy w obszarach, gdzie dane obwodnice będą przebiegały. Bez tych środków znalezienie przeszło 100 milionów złotych na realizację obwodnic byłoby trudne. Najbardziej niepokoi nas inflacja, która może spowodować, że zabezpieczone środki okażą się niewystarczające – wskazuje.
– To dotrzymywanie deklaracji wyborczych, budowanie spójności komunikacyjnej. Komfort życia w mniejszych miejscowościach wzrasta – mówi Janusz Śniadek, poseł Prawa i Sprawiedliwości. – Zależy nam na wspieraniu samorządów w mniejszych, ale to nie znaczy, że mniej ważnych inwestycjach. Każdy z nas chce komfortowo i bezpiecznie dotrzeć do domu – podkreśla z kolei Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
PRZY NAJBARDZIEJ ZAAWANSOWANEJ OBWODNICY JEST ZGODA NA BUDOWĘ
Najbardziej zaawansowanym projektem jest obwodnica Chojnic. Trasa ma już zgodę na budowę, a drogowcy są gotowi do ogłaszania przetargu na prace budowlane. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg dołoży do inwestycji 26 milionów złotych, dziewięć da miasto, a jeden milion – powiat chojnicki. Trasa ma powstać do 2025 roku. W przypadku Kartuz wciąż trwa przedłużające się projektowanie drugiego odcinka obwodnicy. Dokumentacja trasy z Grzybna przez Prokowskie Chrósty do Łapalic ma być gotowa w połowie przyszłego roku. Urzędnicy szacują, że w związku z tym prace budowlane powinny zacząć się nie na początku, a pod koniec 2023 roku i potrwać do trzeciego kwartału 2026 roku. Inwestycja jest warta około 120 milionów złotych. Rządowa dotacja wynosi 51,2 mln złotych, pieniądze dołożą też lokalne samorządy.
Na obwodnicę Skórcza rząd przeznaczył 34 miliony złotych dofinansowania. Tymczasem drogowcy po raz kolejny szukają projektanta drogi. To konsekwencje błędów formalnych w dwóch z trzech złożonych ofert. Jedyna poprawna propozycja była dwukrotnie droższa niż milionowy budżet drogowców. Według pierwotnych planów drogowców dokumentacja miała powstać w ciągu 16 miesięcy. Planowany koniec budowy miał nastąpić w czwartym kwartale 2026 roku.
Poza samorządem województwa wartą 70 milionów złotych inwestycję współfinansują miasto i gmina Skórcz oraz powiat Starogardzki.
Sebastian Kwiatkowski/MarWer