Mieszkańcy Starogardu Gdańskiego i całego Kociewia od dawna wyczekują obwodnicy. Po wybraniu jednego z pięciu wariantów trasy uprawomocniła się decyzja środowiskowa dla tej inwestycji. W audycji „Nie Tylko Metropolia” opowiedzieliśmy o tym, jak to wpłynie na cały proces oraz jakie kolejne kroki zostaną podjęte.
– Wydanie decyzji środowiskowej zaczęliśmy w marcu 2022 roku. Właściwie bez niepotrzebnych opóźnień kolejne etapy tej decyzji przechodziły bez specjalnych problemów. Najwięcej obaw budził w nas moment konsultacji społecznych, które mogły owocować odwołaniami, zażaleniami, nie tylko składanymi przez mieszkańców, ale również przez organizacja środowiskowe. Przełomowym momentem było spotkanie w kinie Sokół, podczas którego z dużą reprezentacją GDDKiA odpowiadaliśmy na pytania około 50 mieszkańców – tak o uprawomocnieniu się decyzji środowiskowej mówiła Magdalena Forc-Herek, wójt gminy Starogard Gdański.
– To radosna chwila. Prawomocna decyzja środowiskowa umożliwia nam otwarcie całej procedury. Mogę już zaplanować, kiedy będą wpływały pierwsze wnioski o pozwolenia na budowę. Chciałbym, żeby to był koniec 2023 roku, chociaż to bardzo trudne terminy, ale bardzo proszę Generalną Dyrekcję, żeby je skracać, bo wiemy, jak istotna jest ta obwodnica dla mieszkańców miasta i gminy Starogard Gdański – powiedział wojewoda pomorski Dariusz Drelich.
– W tej chwili dalej pracujemy nad opracowaniem koncepcji programowej. Jest to dokumentacja niezbędna do uruchomienia dalszych działań związanych z rozpoczęciem przetargu na projekt i budowę obwodnicy Starogardu Gdańskiego. Mamy otwarte drzwi do kończenia i realizacji kolejnych etapów dokumentacji. Etap środowiskowy jest jednym z najtrudniejszych. To element trudny do uzgodnienia, ze względu na to, że jest wiele czynników zewnętrznych, firm, niezależnych osób i mieszkańców, którzy interesują się danym zagadnieniem, a środowisko jest nam zawsze drogie, traktujemy je z dużą troską, stąd niekiedy długo trwa uzgadnianie decyzji – dodała Kinga Gierlach, p.o. dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego ma odciążyć ruch w mieście i będzie biegła głównie przez tereny gminne. Jako główną grupę docelową wskazuje się nie tylko osoby pokonujące długie dystanse, ale głównie mieszkańców, którzy będą mogli omijać ścisłe centrum, które często jest zakorkowane. Trasa będzie miała ponad 16 kilometrów długości oraz cztery węzły drogowe. Ten wariant jest najdroższym z zaproponowanych w trakcie wytyczania potencjalnej obwodnicy.
Filip Jędruch/am