Terminal DCT Gdańsk zamówił nowe suwnice. Zwiększą wydajność przeładunkową i bezpieczeństwo

(Fot. mat. pras. DTC Gdańsk)

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk złożył zamówienie na dziesięć nowych półautomatycznych suwnic (ARTG), zobowiązał się także do modernizacji obecnej floty piętnastu suwnic RTG. Jak wyjaśniają przedstawiciele spółki, zamówienie oraz modernizacja pozwolą sprostać rozwojowi terminala, który ma przyspieszyć po otwarciu nowego nabrzeża głębokowodnego w 2024 roku.

Jak wyjaśniają przedstawiciele DCT Gdańsk, nowe zamówienie od firmy Konecranes jest niezbędne ze względu na stały rozwój terminalu i spodziewaną kontynuację zapotrzebowania na nowe usługi.

– Wzrost będzie możliwy poprzez budowę nowego, głębokowodnego Terminalu 3, którego otwarcie planowane jest na wiosnę 2024 roku. W rezultacie do 2025 roku terminal zwiększy swoje obecne zdolności przeładunkowe z 2,9 mln TEU do 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie – tłumaczy Magdalena Jagła, koordynator ds. marketingu i komunikacji DCT Gdańsk.

AUTOMATYZACJA I NAJNOWSZE TECHNOLOGIE

Według DCT Gdańsk zarówno nowe suwnice półautomatyczne, jak i te zmodernizowane zostaną wyposażone w najnowsze technologie ARTG firmy Konecranes. Zdalne stacje operacyjne będą nadzorować obsługę ciężarówek; technologia optycznego rozpoznawania znaków będzie w stanie zidentyfikować indywidualne numery kontenerów; a rozpoznawanie ciężarówek wewnętrznych/zewnętrznych będzie oparte na technologii identyfikacji radiowej, która przechwytuje inteligentne etykiety za pomocą fal radiowych.

Nowe i zmodernizowane suwnice ARTG mają zapewnić wysoką wydajność i przewidywalność operacji, a także poprawić bezpieczeństwo, ponieważ – jak możemy przeczytać w komunikacie spółki – „interakcja człowiek-maszyna będzie znacznie mniejsza niż w przypadku tradycyjnych, ręcznie obsługiwanych RTG”.

Zdaniem dyrektora generalnego DCT Gdańsk Charlesa Bakera, zakup przyczyni się do rozwoju i wzrostu zaawansowania technologicznego firmy, a także zapewni wyższą wydajność i bezpieczeństwo zarówno pracownikom, jak i klientom terminala.

TO BĘDZIE JEDEN Z NAJWIĘKSZYCH TERMINALI W EUROPIE

DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 r. i posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, umożliwiając obsługę czterech statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. W 2021 r. DCT Gdańsk przeładował ponad 2,09 mln TEU. 8 kwietnia 2021 r. osiągnął 15 mln TEU, co stanowi całkowitą przepustowość obsługiwaną od początku istnienia terminalu.

We wrześniu 2022 r. DCT Gdańsk rozpocznie budowę głębokowodnego Terminala nr 3 o długości 717 m i głębokości 17,5 m. Powstanie także plac o powierzchni 36,5 ha. Po zakończeniu budowy DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie. Otwarcie nowego hubu dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku.

PAP/raf

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj