Dziesięć razy tańsze w eksploatacji oraz nieskończenie bardziej ekologiczne. W eko-aucie emisja spalin wynosi 0 g/km, podczas gdy samochód spalinowy emituje do atmosfery około 140 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr.
Samochody z silnikiem elektrycznym, takie jak należące do ENERGI specjalnie skonstruowane Fiaty Panda, to oszczędność dla właściciela pojazdu, który za przejechanie 100 kilometrów zapłaci poniżej 3 zł, a za cały miesiąc jeżdżenia (na przykład do pracy, po dzieci, po zakupy i na niedzielne obiady do krewnych) około 65 zł. Elektryczne auta to też ogromne korzyści dla środowiska.
Pojazdy nie emitują spalin, podczas gdy paliwa wytwarzane z ropy odpowiedzialne są za 65 procent wszystkich zanieczyszczeń powietrza w Unii Europejskiej. Elektryczne auta nie emitują też hałasu, chyba że wziąć pod uwagę decybele ulubionej piosenki kierowcy w samochodowym radioodtwarzaczu. Dodatkowo jeśli prąd „tankowany” jest z sieci ENERGA, czyli z gniazdka na terenie północnej czy środkowej Polski, można mieć pewność, że duża jego część powstała ze źródeł odnawialnych – wody i wiatru.
Auta z napędem elektrycznym można podłączyć do zwykłego gniazdka, ale z myślą o szerokim gronie przyszłych oszczędnych i ekologicznych użytkowników, ENERGA już dziś poszukuje najlepszych rozwiązań infrastrukturalnych. We współpracy z krajowymi i międzynarodowymi ośrodkami naukowo-badawczymi Grupa bada między innymi potencjał stacji ładowania aut, które mogłyby „pożyczać” energię w czasie niedoborów energii w sieci.
Eko-auta ENERGI – dane techniczne
Eko-auta ENERGI mają silnik synchroniczny prądu zmiennego o mocy 15kW i momencie obrotowym 105 Nm. W czasie testów pojazdy osiągnęły maksymalną prędkość 150 km/h. W stosunku do modeli z tradycyjnym silnikiem, elektryczne Fiaty Panda mają mniejszą moc silnika, ale nieco wyższy moment obrotowy. Samochody można ładować w zwykłym gniazdku elektrycznym (230 V, 16 A). Do pełnego „zatankowania” auto potrzebuje około sześciu godzin, co wystarcza na przejechanie nawet 150 kilometrów.
Pełne naładowanie eko-aut wymaga około 18 kWh. W taryfie nocnej ENERGI Oszczędne Noce i Weekendy (G12w) koszt 1 kWh razem z opłatą zmienną wynosi 0,2688 zł. Jedno „tankowanie do pełna” wynosi więc niespełna 5 zł. Kierowca, który samochodem elektrycznym w ciągu miesiąca przejedzie 2 tysiące kilometrów, zużyje około 240 kWh energii, za które zapłaci około 65 zł. Auto z silnikiem spalinowym na tym samym dystansie spali około 130 litrów benzyny, która przy obecnych cenach kosztowałaby około 670 zł. W tym przypadku miesięczna oszczędność to nawet 600 zł.
Auta z silnikiem elektrycznym we flocie Grupy ENERGA to forma promowania proekologicznych postaw i innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Innym prowadzonym w tym kierunku działaniem jest Miasteczko Energii, które już od kilku lat podróżuje po Polsce ucząc dzieci jak oszczędzać prąd. Od lat ENERGA dba także o polskie bociany – energetycy obrączkują młode ptaki oraz zakładają bezpieczne gniazda na słupach. Poza tym jako pierwsza firma w Polsce ENERGA podjęła wspólną inicjatywę z organizacją społeczną – z towarzystwem proNatura stworzyła Fundusz dla przyrody wspierający inicjatywy na rzecz bezpośredniej ochrony przyrody.
Grupa jest także liderem innowacji technologicznych. Jednym z przykładów może być najbardziej zaawansowany w kraju program zdalnego opomiarowania odbiorców, stanowiący bazę do budowy inteligentnych sieci. Smart Grid będzie odpowiedzią na wiele wyzwań przed jakimi stoi dzisiaj energetyka. Rozwiązania obejmą między innymi potrzeby związane z ładowaniem samochodów elektrycznych. Prace badawcze prowadzone są na Półwyspie Helskim oraz w kilku innych lokalizacjach.
(Grupa Energa)