Na pokładzie promu „Wawel” podpisano ważny dokument dla polskich portów. Spółka Polski PCS, Zarządy Portów Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście, Polska Izba Spedycji i Logistyki oraz operatorzy portowi zamierzają powołać radę interesariuszy systemu Polski PCS. Zadaniem tego narzędzia jest „optymalizacja, automatyzacja i optymalne sterowanie procesami transportowymi”.
We wtorek na pokładzie promu „Wawel” rozpoczęła się „Konferencja PCS: Transport, spedycja, logistyka w oparciu o nowoczesne narzędzia informatyczne” organizowana przez spółkę Polski PCS.
PCS (Port Community System) to narzędzie, które ma skupiać w jednym miejscu informacje dotyczące transportu oraz całych łańcuchów logistycznych. Dzięki temu będzie można „jak najlepiej i jak najszybciej sterować procesami transportowymi”. Podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu opracowania, wdrożenia oraz utrzymania systemu przeznaczonego dla krajowych portów morskich jest Polski PCS Sp. z.o.o.
O narzędziu tym opowiedział Annie Rębas prezes spółki, Andrzej Zelek:
– Port to przejście graniczne, które obliguje interesariuszy do określonych obowiązków sprawozdawczych, raportowych czy innego rodzaju działań, bez których nie da się importować, przeprowadzać tranzytu, eksportować towarów, czy wprowadzać statku do nabrzeża. Dlatego też budowaliśmy architekturę naszego narzędzia w ten sposób, aby odzwierciedlić ten stan, który jest w każdym porcie na świecie – mówił podczas konferencji Zelek.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk podkreślił, że Polski PCS jest odpowiedzią na zapotrzebowanie światowej branży transportowej. – Został on wdrożony w trzech polskich portach: Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście. Jest to dla nas niezwykle ważne, ponieważ to element, który bezwzględnie poprawia konkurencyjność portów – powiedział.
Posłuchaj rozmowy Anny Rębas z Markiem Gróbarczykiem:
– PCS w swoim założeniu musi łączyć to, co się dzieje w ramach interesariuszy portu, których częścią działalności jest konkurencja między sobą. Rolą PCS-u jest połączenie wspólnego interesu tam, gdzie jest to możliwe i poprzez narzędzia informatyczne wspomagać procesy logistyczne – wyjaśnił prezes zarządu spółki Polski PCS, Andrzej Zelek.
Jak zauważył prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke, każda digitalizacja przyspiesza pewne procesy w portach. – Takim rozwiązaniem jest też PCS, który ma stanowić odpowiedź na setki maili i dokumentów krążących pomiędzy agentami statków, administracją morską, portami i operatorami. To wszystko chcemy wyeliminować wprowadzając jedno narzędzie, jedną platformę, w której będziemy mogli dzielić się informacjami, które wprowadzają różni interesariusze tego procesu logistycznego – powiedział
Posłuchaj rozmowy Anny Rębas z Łukaszem Greinke:
Pierwszy dzień konferencji został podzielony na trzy panele: „Zintegrowana platforma informatyczna w strategii rozwoju polskich portów”, „Transport, spedycja, logistyka w zakresie wykorzystania PCS” oraz „Przyszłość transportu kolejowego w oparciu o nowoczesną platformę informatyczną”. W środę przygotowano panel pt. „Cyberbezpieczeństwo w obszarze branży transport, spedycja, logistyka”.
Anna Rębas/PAP/am