Wejherowska komunikacja miejska od 3 kwietnia będzie droższa. To efekt decyzji radnych z lutego tego roku, kiedy określono nowe stawki za przewozy w MZK Wejherowo. Oprócz podwyżki cen biletów – więcej do komunikacji dołoży też wejherowski samorząd. Ma to pozwolić na utrzymanie dotychczasowego poziomu oferowanego przez MZK.
Podwyżki w wejherowskiej komunikacji miejskiej stają się faktem. Jak zgodnie przekonują władze MZK Wejherowo i same władze miasta, ten rok będzie kolejnym rokiem podwyżek. Utrzymanie dotychczasowego poziomu usług to: 20-procentowy wzrost kosztów paliwa, 26-procentowy wzrost kosztów wynagrodzeń, 75-procentowy wzrost kosztów energii elektrycznej do ładowania zeroemisyjnych pojazdów. O jedną czwartą wzrosły też koszty tzw. „usług zewnętrznych”.
– Miasto Wejherowo do chwili obecnej starało się zapewnić ceny biletów na dotychczasowym poziomie – podkreśla prezydent Wejherowa Krzysztof Hildebrandt dodając jednak, że taka polityka nie mogła trwać dłużej. – Stanęliśmy przed wyborem wprowadzenia znaczących ograniczeń w liczbie kursów i ich częstotliwości, do zawieszenia, a nawet likwidacji niektórych linii. Postanowiliśmy o utrzymaniu dotychczasowych linii, dalszym rozwoju i systematycznej wymianie autobusów na te najbardziej przyjazne dla pasażerów i chroniące środowisko – dodaje prezydent Wejherowa.
Według władz miasta „nowe ceny pozwolą kontynuować dotychczasowe przemiany komunikacyjne i nie będą nadmiernie z tego tytułu obciążone inne usługi dla mieszkańców”. Władze miasta zdecydowały również o przeznaczeniu dodatkowych pieniędzy z budżetu na utrzymanie dotychczasowej jakości.
PODWYŻKI, ALE NIE WSZĘDZIE
Podwyżki cen biletów – w niektórych przypadkach – można uznać za znaczące, bo sięgać będą ponad 20 procent. Tak stanie się z imiennym biletem miesięcznym, którego cena rośnie z 98 na 118 złotych. Ale – jak zaznaczają władze MZK Wejherowo – to pierwsza podwyżka od lat.
– Ceny biletów miesięcznych, decyzją prezydenta miasta, nie były zmieniane od trzech lat. Teraz rosną, ale mówimy o bilecie, który uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów w ramach całej sieci komunikacji MZK. Oczywiście rośnie też cena biletu miesięcznego na okaziciela, który teraz kosztować będzie 137 złotych – wyjaśnia prezes przedsiębiorstwa, Czesław Kordel.
Rosną też ceny mniej popularnych biletów – 24-godzinny imienny podrożeje z 16 do 22 złotych. Z kolei za bilet pięciodniowy zapłacić trzeba będzie nie 26 ale 32 złote.
Bez zmian natomiast pozostają ceny biletów jednorazowych papierowych. Tu na wzrost cen nie zgodziły się władze miasta, więc aktualna pozostaje stawka 4,80zł za jedno-przejazdowy bilet normalny i 2,40 zł za ulgowy.
Mimo to osoby, które bilety kupowały dotychczas przez aplikacje mobilne, będą musiały zapłacić nieco więcej. Wynika to z uproszczenia taryfy i zrównania cen biletów papierowych z elektronicznymi. Nie zmienia się kwestia honorowania biletów „wspólnych”, które integrują różne środki transportu np. SKM i MZK.
ULGI ZOSTAJĄ
Nie zdecydowano się na zmiany w katalogu osób uprawnionych do darmowych przejazdów. Nadal są to dzieci i uczniowie szkół podstawowych, pozostali uczniowie korzystają z ustawowej zniżki dla ucznia i studenta. Obecnie z darmowych przejazdów, na podstawie ważnej legitymacji szkolnej, korzysta około 2300 uczniów nie tylko z Wejherowa.
Bez ponoszenia opłat nadal będą jeździć seniorzy, którzy skończyli 70. rok życia. Używany przez mieszkańców system biletów i rozliczeń pozostaje również bez zmian. Bilety okresowe pozostają w wersji elektronicznej w formie karty MZK, Wejherowskiej Karty Mieszkańca i aplikacji mobilnych.
Jak informuje MZK Wejherowo, system FALA będzie dostępny wyłącznie dla zainteresowanych.
Bartosz Stracewski/mm